Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70585
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaula Aparecida Diniz Gomidespt_BR
dc.creatorGilcinei Teodoro Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T18:00:43Z-
dc.date.available2024-07-15T18:00:43Z-
dc.date.issued2022-12-29-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage31pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5216/revufg.v22.73928pt_BR
dc.identifier.issn2179-2925pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70585-
dc.description.abstractWe relate the debates on the insertion of different social subjects in higher education and the national policies that aim to expand courses and open new openings. We analyze the data released by the Higher Education Census from a decolonial perspective, seeking to understand which different profile shave integrated Higher Education and how these new profiles can help us establish intercultural social spaces. The research is qualitative in nature and indicates the increase of people with disabilities, black and brown people, and people with low income at this level of education. We debate the categories of insertion and inclusion, given the increase in drop out rates, indicating that intercultural experiences enable the dialogical interaction between different individuals in the same social space, questioning the differences and social asymmetries that legitimize some groups and make others subordinate, thus constituting a new university.pt_BR
dc.description.resumoRelacionamos os debates sobre a inserção de diferentes sujeitos sociais na educação superior e as políticas nacionais que visam a expansão de cursos e a abertura de novas vagas. Analisamos os dados divulgados pelo Censo da Educação Superior, a partir da perspectiva decolonial, buscando compreender quais diferentes perfis têm integrado a Educação Superior e como esses novos perfis podem nos ajudar a estabelecer espaços sociais interculturais. A pesquisa com o número gerado pelo Censo indica o aumento de pessoas com deficiência, pretos e pardos e pessoas com renda salarial baixa. Debatemos as categorias ‘inserção’ e ‘inclusão’, face ao avanço das taxas de evasão, indicando que as experiências interculturais possibilitam a interação dialógica entre diferentes indivíduos em um mesmo espaço social, questionando as diferenças e assimetrias sociais que legitimam alguns grupos e tornam outros subordinados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista UFGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Superiorpt_BR
dc.subjectDiversidadept_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectRelação Professor Alunospt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherDiversidadept_BR
dc.subject.otherInclusão em educaçãopt_BR
dc.titlePor uma nova universidade?: interculturalidade e diversidade nas relações entre professores e alunospt_BR
dc.title.alternativeTowards a new university? interculturality and diversityin teacher-student relationshipspt_BR
dc.title.alternative¿Hacia una nueva universidad? interculturalidad ydiversidad en las relaciones entre profesores y alumnospt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/73928pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4699-4309pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3137-5302pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Por uma nova universidade Interculturalidade e diversidade (1).pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.