Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70842
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Camila Rodrigues Moreira Cruzpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4577965193482567pt_BR
dc.contributor.referee1Andrea de Paula Xavier Vilelapt_BR
dc.creatorEunices do Carmo Costa Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2024-07-17T15:43:26Z-
dc.date.available2024-07-17T15:43:26Z-
dc.date.issued2023-07-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70842-
dc.description.abstractThis research starts from the need to understand the guiding principles of artistic practices in the classroom as well as to identify the characteristics of the production of images in the teaching of Visual Arts, its qualities and multiple characteristics. The interest in the research topic is due to an old question of a student: What is light and shadow? Another reason for the insistence on this issue is that in the school environment, both in the morning shift and in the afternoon shift, the incidence of the Sun inside the room brought some events that drew attention. In addition to the issue of discomfort, the projection of the sun's rays onto some light-reflecting objects produced thought-provoking images. The objective of this research is to investigate essential characteristics of the light element, as well as to make a brief immersion in the study on the influence of light on imagery compositions and the collection of artists who use it as pictorial matter to confer aesthetic and conceptual excellence in their works of art. It is sought through these theoretical references on this essential element to artistic production to list practical issues from an aesthetic experience in the classroom. This research is based on the study of contemporary theoretical approaches on the teaching of arts that dialogue with educational theories that privilege visual culture and constructivist theory, the main one being the triangular approach presented by Ana Mae Barbosa. It is expected that at the end of the work the students can experience artistic choices that dialogue with their personal convictions, that interact with the different forms of cultural artistic expression and that understand the role of Art for human formation.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa parte da necessidade de entender os princípios norteadores das práticas artísticas na sala de aula bem como identificar as características da produção de imagens no ensino de Artes Visuais, suas qualidades e características múltiplas. O interesse pelo tema de pesquisa se dá devido a um questionamento antigo de um aluno: O que é luz e sombra? Outro motivo da insistência nesta questão é que no ambiente escolar, tanto no turno da manhã quanto no turno da tarde, a incidência do Sol dentro de sala trouxe alguns acontecimentos que chamaram a atenção. Além da questão do desconforto, a projeção dos raios solares em alguns objetos refletores de luz produziram imagens instigantes. O objetivo desta pesquisa é investigar características essenciais do elemento luz, bem como fazer uma breve imersão no estudo sobre a influência da luz nas composições imagéticas e do acervo de artistas que a utilizam como matéria pictórica para conferir excelência estética e conceitual em suas obras de arte. Procura-se através desses referenciais teóricos sobre este elemento essencial à produção artística elencar questões práticas a partir de uma experiência estética em sala de aula. Esta pesquisa se respalda no estudo de abordagens teóricas contemporâneas sobre o ensino de artes que dialogam com as teorias educacionais que privilegiam a cultura visual e teoria construtivista, sendo a principal delas, a abordagem triangular apresentada por Ana Mae Barbosa. Espera-se que ao final do trabalho os alunos possam vivenciar escolhas artísticas que dialoguem com suas convicções pessoais, que interajam com as diferentes formas de expressão artísticas culturais e que compreendam o papel da Arte para a formação humana.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectImagem-luzpt_BR
dc.subjectExperimentaçãopt_BR
dc.subjectContextualizaçãopt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherPercepçãopt_BR
dc.titleContextualização, interpretação e criação de imagens luminosas em sala de aulapt_BR
dc.title.alternativeContextualization, interpretation and creation of luminous images in the classroompt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Eunices.Ribeiro_Trabalho de Conclusão de Curso.tcc.pdf3.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.