Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70857
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O capital social entre adolescentes escolares de um município brasileiro |
Other Titles: | The social capital among adolescent students of a brazilian municipality |
Authors: | Stela Drumond de Menezesrajão Patricia Maria Zarzar Raquel Conceição Ferreira Efigênia Ferreira e Ferreira |
Abstract: | O objetivo do artigo foi verificar associação do capital social de adolescentes com os fatores condições de vida e participação em atividades coletivas. No estudo transversal, aplicou-se questionário validado (SCQ-AS) para medir o capital social de escolares do sétimo ano de escolas públicas e privadas de um município brasileiro. Os pais responderam a um questionário sobre condições de vida e participação dos filhos em atividades coletivas. Após teste qui-quadrado, fez-se regressão logística múltipla com os domínios do capital social, variáveis dependentes e variáveis independentes (p≤0.20). Observou-se maior frequência de coesão social na escola, em adolescentes de escolas privadas (OR= 4.08; IC 95% 1.39 – 11.96) e com renda familiar de 1 a 3 salários mínimos, maior rede de amigos entre os que tinham pais vivendo juntos (OR= 2.21; IC 95% 1.28 – 3.78) e maior frequência de confiança na escola/bairro em escolares de escolas privadas (OR=2.71; IC 95% 1.16 – 6.32). Não houve associação com coesão social no bairro. Estudar em escola privada e ter renda familiar de 1 a 3 salários mínimos podem impulsionar a coesão social na escola, bem como a pratica de atividade esportiva. Os pais viverem juntos pode favorecer maior rede de amigo. |
Abstract: | The article aimed to verify the association of adolescent social capital with living conditions factors and participation in collective activities. In the cross-sectional study, a validated questionnaire (SCQ-AS) was used to measure the social capital of seventh grade students from public and private schools in a Brazilian city. The parents answered a questionnaire on living conditions and children’s participation in collective activities. After chi-square test, multiple logistic regression was performed with social capital’ domains, dependent variables and independent variables (p≤0.20). There was higher frequency of social cohesion at school in adolescents from private schools (OR=4.08, 95% CI 1.39-11.96) and who have a family income of 1 to 3 minimum wages, a larger network of friends among those with parents living together OR = 2.21, 95% CI 1.28 - 3.78) and higher school/neighborhood confidence in private school students (OR=2.71, 95% CI 1.16 - 6.32). There was no association with neighborhood social cohesion. Studying in private school and having a family income of 1 to 3 minimum wages can boost social cohesion in school, as well as practice sports. Parents living together can favor larger network of friends. |
Subject: | Capital Social Adolescente Rede Social Condições Sociais |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/1413-812320182411.14052017 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/70857 |
Issue Date: | 2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/csc/a/7cFsxzN7qX9zMYd74VMXGLm/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Ciência & Saúde Coletiva |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O capital social entre adolescentes escolares.pdfA.pdf | 115.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.