Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70878
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Maria Alves Saraivapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-17T21:20:31Z-
dc.date.available2024-07-17T21:20:31Z-
dc.date.issued2022-08-29-
dc.citation.volume44pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage11pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.55784pt_BR
dc.identifier.issn2178-5201pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70878-
dc.description.abstractThis article presents results of a research carried out with school managers who implemented programs to expand the school day in the elementary school stage. The objective was to analyze the relationship between the new demands that are presented for management in these contexts and the proposals for continuing education offered by the education systems for school managers. In the methodological path, a bibliographic and documentary study was carried out and, subsequently, interviews and ethnographic observation were carried out in the research schools. It starts from the perspective that two important movements have been observed in Brazilian education in the last few decades, the adoption of a managerialist model in its management and the definition of the school as a space to promote policies to combat poverty. In this sense, new and complex demands are presented for the school management, which becomes the focus of actions to implement this new agenda. The conclusions point to scenarios in which the focus of the school manager's work and training are based on strategic planning to achieve externally defined goals, on financial and personnel management assuming a central role in school work and distance from the perspective democratic management.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta resultados de pesquisa realizada com gestores de escolas que implementaram programas de ampliação da jornada escolar na etapa do Ensino Fundamental. Como objetivo, buscou-se analisar a relação entre as novas demandas que se apresentam para a gestão nesses contextos e as propostas de formação continuada ofertadas pelos sistemas de ensino para os gestores escolares. No percurso metodológico foi realizado um estudo bibliográfico e documental e, posteriormente, realizou-se entrevistas e observação etnográfica nas escolas da pesquisa. Parte-se da perspectiva de que dois movimentos importantes são observados na educação brasileira nessas últimas décadas, a adoção de um modelo gerencialista em sua gestão e a definição da escola como espaço de promoção das políticas de enfrentamento à pobreza. Nesse sentido, novas e complexas demandas são apresentadas para a gestão da escola, que passa a ser o foco das ações de implementação desta nova agenda. As conclusões apontam para cenários em que o foco do trabalho e da formação do gestor escolar se assentam, na planificação estratégica para o alcance de metas definidas externamente, na gestão financeira e de pessoal assumindo um papel central no trabalho na escola e no distanciamento da perspectiva da gestão democrática.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofActa Scientiarum. Educationpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectEscola de tempo integralpt_BR
dc.subjectFormação de gestorespt_BR
dc.subject.otherEscolas -- Gestão democráticapt_BR
dc.subject.otherEscolas de tempo integralpt_BR
dc.subject.otherGestão escolar -- Brasilpt_BR
dc.titleGestão na escola integrada: entre as novas demandas e as propostas de formaçãopt_BR
dc.title.alternativeManagement in the integrated school: between new demands and training proposalspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/55784pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1491-6282pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gestão na Escola Integrada entre as novas demandas e as propostas de formação.pdf230.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.