Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLorena Marques da Nóbregapt_BR
dc.creatorÍtalo de Macedo Bernardinopt_BR
dc.creatorKevan Guilherme Nóbrega Barbosapt_BR
dc.creatorPierre Andrade Pereira de Oliveirapt_BR
dc.creatorRilva Suely de Castro Cardoso Lucaspt_BR
dc.creatorSérgio D'ávila Lins Bezerra Cavalcantipt_BR
dc.date.accessioned2024-07-18T21:34:51Z-
dc.date.available2024-07-18T21:34:51Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage10pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.213pt_BR
dc.identifier.issn25950274pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70973-
dc.description.abstractThe university is a privileged space for training people and in this process they are highlighted social, human and ethics. In Dentistry these are established individually between professionals and patients and, collectively, between practice professional and society. This type of study transversal evaluated the experience of dentistry students from a public university with ethical dilemmas experienced during their academic training. For 64 students from the 4th and 5th were interviewed year of the course. A slight predominance of male students (50.7%), aged between 19 and 22 years old. In between of those surveyed, the majority stated that they had contact with the theory of professional ethics during graduation. A quarter of the students interviewed confirmed having gone through some ethically conflicting situation; all considered important the discussion of content that reflects bioethics in the curriculum; and most of the students who said they had experienced any ethical conflict were of sex male and were in the 5th year. It has been verified that ethical dilemmas are perceived by students and experienced during their academic education.pt_BR
dc.description.resumoA universidade é um espaço privilegiado para formação de pessoas e neste processo são evidenciadas questões sociais, humanas e éticas. Na Odontologia estas se estabelecem individualmente entre profissionais e pacientes e, coletivamente, entre a prática profissional e a sociedade. Este estudo do tipo transversal avaliou a experiência de estudantes de Odontologia de uma universidade pública com os dilemas éticos vividos durante sua formação acadêmica. Para tanto foram entrevistados 64 alunos do 4º e 5º ano do curso. Observou-se uma ligeira predominância de alunos do sexo masculino (50,7%), com idade entre 19 e 22 anos. Entre os pesquisados, a maioria afirmou ter tido contato com a teoria da ética profissional durante a graduação. Um quarto dos alunos entrevistados confirmou ter passado por alguma situação eticamente conflitante; todos consideraram importante a discussão de conteúdos que reflitam a bioética no currículo; e grande parte dos alunos que afirmaram ter vivenciado algum conflito ético eram do sexo masculino e cursavam o 5º ano. Foi verificado que os dilemas éticos são percebidos pelos alunos e vivenciados ainda durante sua formação acadêmica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da ABENOpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉtica Odontológicapt_BR
dc.subjectBioéticapt_BR
dc.subjectEstudantes de Odontologiapt_BR
dc.subject.otherÉtica Odontológicapt_BR
dc.subject.otherBioéticapt_BR
dc.subject.otherEstudantes de Odontologiapt_BR
dc.titleA experiência de estudantes de odontologia com dilemas éticospt_BR
dc.title.alternativeThe experience of dental students with ethical dilemmaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/213pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A experiência de estudantes de Odontologia.pdfA.pdf111.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.