Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72313
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ademilson de Sousa Soarespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8034666439537758pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Iza Rodrigues da Luzpt_BR
dc.contributor.referee1Shirley Aparecida de Mirandapt_BR
dc.contributor.referee2José Eustáquio de Britopt_BR
dc.contributor.referee3Isabel de Oliveira e Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Marlina Oliveira Schiesslpt_BR
dc.contributor.referee5Otavio Henrique Ferreira da Silvapt_BR
dc.contributor.referee5Patrícia Santanapt_BR
dc.creatorLisa Minelli Feitalpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6628887810832708pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-02T13:50:38Z-
dc.date.available2024-08-02T13:50:38Z-
dc.date.issued2023-10-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72313-
dc.description.abstractAbstract The objective of this work was to analyse and comprehend the pedagogical practices carried out with black and nonblack 2-year-old children in a day-care center of Belo Horizonte, Minas Gerais, during the COVID-19 pandemics, in the context of racial inequality existent in Brazil. Thus, we followed the daily of the children class, of the families and of the teacher in 2021, in which the pedagogical proposals were carried out through WhatsApp group. It was developed a qualitative approach research in which we observed the practices along one year, applied a virtual questionnaire to the families and interviewed five mothers, one grandmother and the teacher. In order to comprehend the context of Paulinha day-care, inaugurated in 1966, we retrieved aspects from the history of Children Education in Belo Horizonte and in Brazil, considering the structural racism and the racial inequality that affects the black population and the black children. As results, it has been evinced, among other conclusions, that the COVID-19 pandemics affected strongly the black population and the black children that attended Children Education, in the class of 15 2-yead-old children and their families, participants of the research, in which most is composed of black children; this reality was not different revealing the racial inequality also in the context of Paulinha day-care. We verified also that the day-care staff and the teacher of the class made all efforts in order to grant the right of all children to education, even with all the adversities lived in pandemics. We verified that the black mothers and grandmother interviewed revealed partial consciousness of the effects of racism over the black population, but know the importance of the of education of the ethnical-racial relationships for that population. We observed, also, that the teacher reveals great involvement with the children and the consciousness that it is necessary to deepen the studies about the best way to propose and develop pedagogical practices directed to the education of ethnical-racial relationships with the Children Education children. This doctorate thesis allows for affirming the relevance of anti-racist action in all spheres of the society and the relevance that black babies and children have visibility and priority in the public policies in Brazil. Keywords: Two-year-old black children; families; teacher; day-care center; pandemics.pt_BR
dc.description.resumoResumo O objetivo desse trabalho foi analisar e compreender as práticas pedagógicas desenvolvidas com as crianças negras e não negras de dois anos em uma creche de Belo Horizonte, durante a pandemia da COVID-19, no contexto da desigualdade racial existente no Brasil. Para isso, acompanhamos a rotina da turma de crianças, das famílias e das professoras no ano de 2021, em que as propostas pedagógicas foram desenvolvidas via grupo de WhatsApp. Foi realizada uma pesquisa de uma abordagem qualitativa na qual observamos as práticas durante o ano, aplicamos um questionário virtual às famílias e entrevistamos cinco mães, uma avó e a professora. Para compreender o contexto da Creche Paulinha, inaugurada no ano de 1966, recuperamos aspectos da história da EI em Belo Horizonte e no Brasil, considerando o racismo estrutural e a desigualdade racial que atingem a população negra e as crianças negras. Como resultados, ficou evidenciado, dentre outras conclusões, que a pandemia da COVID-19 atingiu fortemente a população negra e as crianças negras que frequentam a EI; na turma das 15 crianças de dois anos e suas famílias, participantes da pesquisa, em que a maioria é composta de crianças negras; essa realidade não foi diferente revelando a desigualdade racial também no contexto da Creche Paulinha. Constatamos também que os profissionais da creche e a professora da turma fizeram todos os esforços para garantir o direito de todas as crianças à educação, mesmo com todas as adversidades vivenciadas na pandemia. Verificamos que as mães e a avó negras entrevistadas revelam consciência parcial dos efeitos do racismo sobre a população negra, mas sabem da importância da educação da relações étnico-raciais para essa população. Constatamos, ainda, que a professora revela grande compromisso com as crianças e consciência de que é preciso aprofundar estudos sobre a melhor maneira de propor e desenvolver práticas pedagógicas voltadas para a educação das relações étnico-raciais com as crianças da EI. A tese nos possibilita afirmar a relevância de ações antirracistas em todas as esferas da sociedade e a relevância de que os bebês e crianças negros tenham visibilidade e prioridade nas políticas públicas em nosso País. Palavras-chave: Crianças negras de dois anos, famílias, professora, creche e pandemia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCriança negras de dois anospt_BR
dc.subjectFamíliaspt_BR
dc.subjectProfessorapt_BR
dc.subjectCrechept_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherEscola pública $b Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherCrianças negras - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherCrechespt_BR
dc.titleEducação infantil e desigualdade racial na pandemia: práticas pedagógicas com as crianças negras de dois anos em uma creche de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeEarly childhood education and racial inequality in the pandemic: pedagogical practices with two-year-old black children in a daycare center in Belo Horizontept_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese - Lisa Minelli Feital.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons