Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72720
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliane Ferreira de Sápt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0775285355654581pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Ely Roberto da Costa Mauéspt_BR
dc.contributor.referee1Maria Emilia Caixeta de Castro Limapt_BR
dc.contributor.referee2Juarez Melgaço Valadarespt_BR
dc.creatorElessandra Helena Ribeiropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3862532170100783pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-06T11:01:41Z-
dc.date.available2024-08-06T11:01:41Z-
dc.date.issued2023-08-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72720-
dc.description.abstractIn this work I narrate and analyze the investigative practices experienced throughout the development of the Birds project with a class of 5-year-old children at a private school in Belo Horizonte. Through my report on this experience, I sought to identify the interactions experienced by the group and reflect on the meanings they made possible to construct throughout the project. Furthermore, it was possible to reflect on the teacher's mediations during the children's investigations and discuss the potential of nature investigation for the training of children in Early Childhood Education. Thus, through this research I sought to expand the discussion in this little explored field and reflect on the practice of Science themes in Early Childhood Education based on work with research projects. The research started from affiliation with the field of narrative research within the category of narratives of lived experiences or narratives of educational experience, seeking to establish a link between the memories of the lived experience and how they connect with the researcher's current experience. The main sources of research were the photos that record the entire development path of the Birds project and the researcher's memories that are activated when she reviews these images. In addition to photos and memories, a book recording the research findings with children constitutes a source of memory to help narrate and analyze this experience. These artifacts constitute the methodological tools of this field research. Narrating what I experienced gave me the possibility of reflecting to give new meaning to my daily practice with children and transforming everyday school life based on remarkable experiences.pt_BR
dc.description.resumoNo presente trabalho narro e analiso as práticas investigativas vivenciadas ao longo do desenvolvimento do projeto Pássaros com uma turma de crianças de 5 anos em uma escola particular de Belo Horizonte. Através do meu relato sobre essa experiência busquei identificar as interações vivenciadas pelo grupo e refletir acerca dos significados que elas possibilitaram construir ao longo do projeto. Além disso, foi possível refletir acerca das mediações da professora durante as investigações das crianças e discutir as potencialidades da investigação da natureza para a formação das crianças da Educação Infantil. Assim, por meio dessa pesquisa busquei ampliar a discussão nesse campo pouco explorado e refletir sobre a prática das temáticas de Ciências na Educação Infantil a partir do trabalho com projetos de pesquisa. A pesquisa partiu da filiação ao campo da pesquisa narrativa dentro da categoria de narrativas de experiências do vivido ou narrativas da experiência educativa, buscando estabelecer um elo de ligação entre as memórias do vivido e como se conectam com a experiência atual da pesquisadora. As principais fontes de pesquisa foram as fotos que registram todo o percurso de desenvolvimento do projeto Pássaros e as memórias da pesquisadora que são ativadas quando revê essas imagens. Além das fotos e das memórias, um livro de registro dos achados da pesquisa com as crianças constitui fonte de memória para ajudar a narrar e analisar essa experiência. Esses artefatos constituem as ferramentas metodológicas dessa pesquisa de campo. Narrar o vivido trouxe para mim a possibilidade de refletir para ressignificar a prática diária com as crianças e transformar o cotidiano escolar a partir de experiências marcantes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas investigativaspt_BR
dc.subjectEducação em ciênciaspt_BR
dc.subjectProjetopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCiências (Ensino fundamental) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCiências (Ensino fundamental) - Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherPráticas de ensinopt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) - Educaçãopt_BR
dc.titlePráticas investigativas na Educação Infantil: construindo diálogos com a Educação em Ciênciaspt_BR
dc.title.alternativeInvestigative practices in Early Childhood Education: building dialogues with Science Educationpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Elessandra pdfa.pdf4.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.