Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Yumi Jinzenjipt_BR
dc.creatorZélia Malheiro Marquespt_BR
dc.date.accessioned2024-08-06T21:16:05Z-
dc.date.available2024-08-06T21:16:05Z-
dc.date.issued2022-07-01-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage30pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2236-3459/112228pt_BR
dc.identifier.issn2236-3459pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73047-
dc.description.abstractThe article analyzes the educational practices experienced by the women of the Spínola Teixeira family between 1885 and 1950. The family was economically, socially, and politically influent in the high backlands of Bahia and in the state, it reached national projection with Anísio Teixeira and his contributions to Brazilian educational development in the first half of the 20th century. We analyzed the personal correspondences produced by the matriarch Anna Spinola Teixeira (1864-1944) and her six daughters, dialoguing with studies on History of Education, History of Reading, and History of Written Cultures. We have identified women’s active role in non-institutionalized educational practices: they kept themselves updated on politics and the news through magazines and newspapers; sent these material to sisters and nephews/nieces in other places; taught their siblings at home; followed the school development of relatives; and wrote letters on professional advancements and challenges, establishing a complex sociability network.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa práticas educativas vivenciadas por mulheres da família Spínola Teixeira no período de 1885 a 1950. Influente econômica, social e politicamente no Alto sertão da Bahia e no Estado, essa família se projetou nacionalmente pela atuação de Anísio Teixeira no desenvolvimento educacional brasileiro na primeira metade do século XX. Analisamos as correspondências pessoais produzidas pela matriarca Anna Spinola Teixeira (1864-1944) e suas seis filhas, dialogando com os estudos em História da Educação, História da Leitura e História das Culturas do Escrito. Identificamos o papel ativo das mulheres em práticas educativas não institucionalizadas: se informavam sobre política e atualidades pela leitura de jornais e revistas; enviavam esses impressos para as irmãs e sobrinhas/os de outras localidades; instruíam seus irmãos e irmãs no ambiente doméstico; acompanhavam o desenvolvimento escolar dos familiares e noticiavam pelas cartas os progressos e desafios profissionais e educacionais, constituindo uma complexa rede de sociabilidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de mulherespt_BR
dc.subjectHistória da Educaçãopt_BR
dc.subjectHistória da cultura escritapt_BR
dc.subjectPráticas educativaspt_BR
dc.subjectMulherespt_BR
dc.subjectAlto Sertão baianopt_BR
dc.subject.otherHistória da educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação femininapt_BR
dc.subject.otherLeitura -- Históriapt_BR
dc.subject.otherEscrita -- Históriapt_BR
dc.titleEntre cartas: práticas educativas no cotidiano de mulheres do Alto Sertão baiano (1885-1950)pt_BR
dc.title.alternativeBetween letters: everyday educational practices of women in the high blacklands of Bahiapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/heduc/a/8RrrCd54bSTWz4pGPCdqdLd/#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3639-9389pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5341-5283pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Entre cartas.pdf320.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.