Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73047
Type: Artigo de Periódico
Title: Entre cartas: práticas educativas no cotidiano de mulheres do Alto Sertão baiano (1885-1950)
Other Titles: Between letters: everyday educational practices of women in the high blacklands of Bahia
Authors: Mônica Yumi Jinzenji
Zélia Malheiro Marques
Abstract: O artigo analisa práticas educativas vivenciadas por mulheres da família Spínola Teixeira no período de 1885 a 1950. Influente econômica, social e politicamente no Alto sertão da Bahia e no Estado, essa família se projetou nacionalmente pela atuação de Anísio Teixeira no desenvolvimento educacional brasileiro na primeira metade do século XX. Analisamos as correspondências pessoais produzidas pela matriarca Anna Spinola Teixeira (1864-1944) e suas seis filhas, dialogando com os estudos em História da Educação, História da Leitura e História das Culturas do Escrito. Identificamos o papel ativo das mulheres em práticas educativas não institucionalizadas: se informavam sobre política e atualidades pela leitura de jornais e revistas; enviavam esses impressos para as irmãs e sobrinhas/os de outras localidades; instruíam seus irmãos e irmãs no ambiente doméstico; acompanhavam o desenvolvimento escolar dos familiares e noticiavam pelas cartas os progressos e desafios profissionais e educacionais, constituindo uma complexa rede de sociabilidade.
Abstract: The article analyzes the educational practices experienced by the women of the Spínola Teixeira family between 1885 and 1950. The family was economically, socially, and politically influent in the high backlands of Bahia and in the state, it reached national projection with Anísio Teixeira and his contributions to Brazilian educational development in the first half of the 20th century. We analyzed the personal correspondences produced by the matriarch Anna Spinola Teixeira (1864-1944) and her six daughters, dialoguing with studies on History of Education, History of Reading, and History of Written Cultures. We have identified women’s active role in non-institutionalized educational practices: they kept themselves updated on politics and the news through magazines and newspapers; sent these material to sisters and nephews/nieces in other places; taught their siblings at home; followed the school development of relatives; and wrote letters on professional advancements and challenges, establishing a complex sociability network.
Subject: História da educação
Educação feminina
Leitura -- História
Escrita -- História
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/2236-3459/112228
URI: http://hdl.handle.net/1843/73047
Issue Date: 1-Jul-2022
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/heduc/a/8RrrCd54bSTWz4pGPCdqdLd/#
metadata.dc.relation.ispartof: História da Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Entre cartas.pdf320.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.