Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74198
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gustavo Pereira Côrtespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3332503044995327pt_BR
dc.contributor.referee1José Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.contributor.referee2Luciano Silveira Coelhopt_BR
dc.creatorVinicius Gomes Cambraiapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8359147313379801pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-19T12:39:27Z-
dc.date.available2024-08-19T12:39:27Z-
dc.date.issued2024-04-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74198-
dc.description.abstractThe present study aims to understand the role occupied by Physical Education within the curricular organization of Early Childhood Education in Contagem/MG, identifying the limits and potentialities of the reference teachers' involvement in working with elements of movement culture. This includes understanding the selection of content, objectives, and applied methodologies. The research involved eight educators teaching at a Municipal Center for Early Childhood Education (CEMEI) in Contagem, using a qualitative, descriptive approach through semi-structured interviews, discussion group organization, and the use of a diary as a means of recording observations from the field. The teachers' statements were analyzed, interpreted, and organized into three categories: pedagogical, structural, and behavioral. The goal was to comprehend the influence these categories have on the pedagogical intervention proposed by the lead teachers concerning practical experiences with Body and Movement (Physical Education) in Early Childhood Education. Additionally, the research aims to draw attention to the need for appreciation of work within this educational stage, as well as investments in infrastructure, material resources, and professional development.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo tem por objetivo compreender qual é o espaço ocupado pela Educação Física dentro da organização curricular da Educação Infantil de Contagem/MG, identificando os limites e as potencialidades da atuação das professoras de referência no trabalho com os elementos da cultura corporal de movimento, conhecendo como se dá a seleção de conteúdos, objetivos e metodologias aplicadas. A pesquisa foi realizada com oito pedagogas que lecionam em um CEMEI (Centro Municipal de Educação Infantil) de Contagem, a partir de uma investigação qualitativa, de caráter descritivo, por intermédio de uma entrevista semiestruturada, da organização de grupos de discussão e do uso do diário de bordo como forma de registro e anotação das observâncias advindas do campo de pesquisa. As falas das professoras foram analisadas, interpretadas e organizadas em 3 categorias; pedagógica, estrutural e comportamental, na busca por compreender qual influência exercem na intervenção pedagógica proposta pelas professoras regentes em relação às vivências práticas de Corpo e Movimento (Educação Física) na Educação Infantil. A pesquisa objetiva ainda, chamar a atenção para a necessidade de valorização do trabalho com esta faixa de escolarização, bem como os investimentos em infraestrutura, materialidade e formação.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Física - Mestrado Profissionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação físicapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectCorpo e movimentopt_BR
dc.subject.otherEducação físicapt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherCrianças - Desenvolvimentopt_BR
dc.titleDa janela lateral: sobre crianças, corpo e(m) movimento e a presença da educação física nos centros municipais de educação infantil de Contagem/MGpt_BR
dc.title.alternativeFrom the side window: about children, body and movement and the presence of physical education in municipal early childhood education centers in Contagem/MGpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Da Janela Lateral_ViniciusCambraia.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.