Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHelania Martins de Souzapt_BR
dc.creatorValéria de Oliveira Roque Ascençãopt_BR
dc.date.accessioned2024-08-23T21:02:02Z-
dc.date.available2024-08-23T21:02:02Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issue95pt_BR
dc.citation.spage198pt_BR
dc.citation.epage209pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/RCG249567160pt_BR
dc.identifier.issn16786343pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74875-
dc.description.abstractPedagogical Content Knowledge(PCK) concept was developed by the American educational psychologist Lee Shulman in the mid-1980s. Pedagogical Content Knowledge is the specific professional knowledge in pedagogy. In this article, we present the possibility of PCK as an instrument to understand and enhance the professional development of novice teachers. We believe that the study of PCK and the appropriation of its theory by novice pedagogues is a fruitful field to help teachers reflect on their practices and in their processof acquiringknowledge. As a result, we will have more qualified professionals in the classroom for the challenge of teaching. We also consider the importance of the PCK for teachers and the appropriation of knowledge about the content in Geography, as a relevant instrument that allows them to develop more reflective practices about their teaching actions.pt_BR
dc.description.resumoO conceito de Conhecimento Pedagógico do Conteúdo, termo português paraPedagogical Content Knowledge (PCK),foi cunhado pelo psicólogo educacional americano Lee Shulman em meados dos anos 1980. Conhecimento Pedagógico do Conteúdo refere-se ao conhecimento profissional específico do professor. Neste artigo, apresentamos a possibilidade do PCKcomo instrumento para compreender e potencializar o desenvolvimento profissional do professor em formação. Acreditamos que sua apropriação por parte dos pedagogos em formação é um campo fecundo para auxiliá-los na reflexão de suas práticas e no processo de aquisição de conhecimento. Como consequência, teremos profissionais mais capacitados em sala de aula para o desafio do magistério. Consideramos também a importância do PCKpara os professores de Geografia como relevante instrumento que permitedesenvolver práticas mais reflexivas sobre a sua própria ação docente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaminhos de Geografiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeografiapt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subject.otherGeografiapt_BR
dc.subject.otherPedagogiapt_BR
dc.titleA geografia e os pedagogos em formação: como o pck atende aos futuros professores dos anos iniciais do ensino fundamental?pt_BR
dc.title.alternativeGeography and pedagogues in training: how does the PCK serve future teachers in the early years of elementary school?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/67160pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A GEOGRAFIA E OS PEDAGOGOS.pdfA.pdf214.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.