Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/75645
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Sandra Gonçalves Vilas Bôas | pt_BR |
dc.creator | Keli Cristina Conti | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-08-28T18:25:21Z | - |
dc.date.available | 2024-08-28T18:25:21Z | - |
dc.date.issued | 2022-12-01 | - |
dc.citation.volume | 3 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
dc.citation.epage | 17 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15702 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2675-5246 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/75645 | - |
dc.description.abstract | This study aimed to investigate how a group of children from a 2nd year class (7 and 8 years old) appropriate the notions of chance, the idea of randomness and sample space in game situations. The participating children study in the Municipal Public School of Uberlândia - Minas Gerais - Brazil. The investigation was of a qualitative nature and sought a theoretical framework in Statistical Education, in studies on Probability and in the role of educational games. The production of data was carried out through the game “Lançando a moeda”, and participant observation. We infer that the children acquired the skills to: present the possible results of a random experiment with coins; realize that the outcome of the coin toss depends on chance; and understand that not all phenomena are deterministic. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo teve como objetivo investigar como um grupo de crianças de uma turma de 2ª ano (7 e 8 anos) se apropriam das noções de acaso, ideia de aleatório e espaço amostral em situações de jogo. As crianças participantes estudam na Rede Pública Municipal de Uberlândia - Minas Gerais – Brasil. A investigação foi de cunho qualitativo e buscou referencial teórico na Educação Estatística, nos estudos sobre Probabilidade e no papel dos jogos educacionais. A produção dos dados foi realizada por meio do jogo “Lançando a moeda”, e por meio de observação participante. Inferimos que as crianças adquiriram as habilidades de: apresentar os possíveis resultados de um experimento aleatório com moedas; perceber que o resultado do lançamento da moeda depende do acaso; e compreender que nem todos os fenômenos são determinísticos. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Baiana de Educação Matemática | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Probabilidade | pt_BR |
dc.subject | Jogos | pt_BR |
dc.subject | Anos Iniciais do Ensino Fundamental | pt_BR |
dc.subject.other | Probabilidades | pt_BR |
dc.subject.other | Jogos em educação | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.title | O jogo “Lançando a Moeda": uma possibilidade para o ensino de probabilidade nos anos iniciais do ensino fundamental | pt_BR |
dc.title.alternative | The game "Lançando a Moeda": a possibility for teaching probability in the early years of elementary school | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/15702 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2162-4635 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-5662-2923 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O Jogo Lançando A Moeda.pdf | 630.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.