Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75645
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSandra Gonçalves Vilas Bôaspt_BR
dc.creatorKeli Cristina Contipt_BR
dc.date.accessioned2024-08-28T18:25:21Z-
dc.date.available2024-08-28T18:25:21Z-
dc.date.issued2022-12-01-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage17pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15702pt_BR
dc.identifier.issn2675-5246pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75645-
dc.description.abstractThis study aimed to investigate how a group of children from a 2nd year class (7 and 8 years old) appropriate the notions of chance, the idea of randomness and sample space in game situations. The participating children study in the Municipal Public School of Uberlândia - Minas Gerais - Brazil. The investigation was of a qualitative nature and sought a theoretical framework in Statistical Education, in studies on Probability and in the role of educational games. The production of data was carried out through the game “Lançando a moeda”, and participant observation. We infer that the children acquired the skills to: present the possible results of a random experiment with coins; realize that the outcome of the coin toss depends on chance; and understand that not all phenomena are deterministic.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve como objetivo investigar como um grupo de crianças de uma turma de 2ª ano (7 e 8 anos) se apropriam das noções de acaso, ideia de aleatório e espaço amostral em situações de jogo. As crianças participantes estudam na Rede Pública Municipal de Uberlândia - Minas Gerais – Brasil. A investigação foi de cunho qualitativo e buscou referencial teórico na Educação Estatística, nos estudos sobre Probabilidade e no papel dos jogos educacionais. A produção dos dados foi realizada por meio do jogo “Lançando a moeda”, e por meio de observação participante. Inferimos que as crianças adquiriram as habilidades de: apresentar os possíveis resultados de um experimento aleatório com moedas; perceber que o resultado do lançamento da moeda depende do acaso; e compreender que nem todos os fenômenos são determinísticos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Baiana de Educação Matemáticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProbabilidadept_BR
dc.subjectJogospt_BR
dc.subjectAnos Iniciais do Ensino Fundamentalpt_BR
dc.subject.otherProbabilidadespt_BR
dc.subject.otherJogos em educaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.titleO jogo “Lançando a Moeda": uma possibilidade para o ensino de probabilidade nos anos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeThe game "Lançando a Moeda": a possibility for teaching probability in the early years of elementary schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/15702pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2162-4635pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5662-2923pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O Jogo Lançando A Moeda.pdf630.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.