Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75824
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Jacy Maia Vellosopt_BR
dc.creatorMaria Lucia Castanheirapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-29T17:03:55Z-
dc.date.available2024-08-29T17:03:55Z-
dc.date.issued2022-06-29-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage783pt_BR
dc.citation.epage808pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p783-808pt_BR
dc.identifier.issn1809-3876pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75824-
dc.description.abstractThis article presents the results of a research that analyzed the writing practices in the use of the computer and the internet in a telecentro of a Quilombola community located in the north of Minas Gerais/Brazil. The objective was to investigate how young people from the quilombola community integrated Digital Technologies of Information and Communication into their daily lives, as they attended the digital inclusion course at the telecentro. An interpretive research perspective was adopted, from an ethnographic approach. The data showed that, although the computer course may contain in its programming a prescribed curriculum for the inclusion of the student in the digital environment, this inclusion may be more related to the way users organize themselves and engage in activities using computers and the internet. in their daily practices linked to particular cultural identities.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta resultados de uma pesquisa que analisou as práticas de escrita no uso do computador e da internet em um telecentro de uma comunidade quilombola situada ao norte de Minas Gerais/Brasil. O objetivo foi investigar como os jovens da comunidade quilombola integraram Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação ao seu cotidiano, à medida que frequentavam o curso de inclusão digital no telecentro. Adotou-se uma perspectiva interpretativa de investigação, a partir de uma abordagem etnográfica. Os dados mostraram que, embora o curso de informática possa conter em sua programação um currículo prescrito para a inclusão do aluno no ambiente digital, essa inclusão pode estar mais relacionada à forma como os usuários se organizam e se envolvem em atividades usando computadores e a internet em suas práticas cotidianas ligadas às identidades culturais particulares.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista e-Curriculumpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de escritapt_BR
dc.subjectTecnologias digitais de comunicação e informaçãopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectTelecentropt_BR
dc.subjectComunidade quilombolapt_BR
dc.subject.otherTecnologia da informaçãopt_BR
dc.subject.otherCurriculo escolarpt_BR
dc.subject.otherLetramento digitalpt_BR
dc.subject.otherInclusão digitalpt_BR
dc.subject.otherComunidade quilombolapt_BR
dc.titleCliques, palavras e imagens: a escrita em um telecentro de uma comunidade quilombolapt_BR
dc.title.alternativeClicks, words and images: writing in a telecentro in a quilombola communitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54680pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4213-3621pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4839-9682pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cliques, palavras e imagens.pdf651.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.