Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/75824
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Cliques, palavras e imagens: a escrita em um telecentro de uma comunidade quilombola |
Other Titles: | Clicks, words and images: writing in a telecentro in a quilombola community |
Authors: | Maria Jacy Maia Velloso Maria Lucia Castanheira |
Abstract: | Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que analisou as práticas de escrita no uso do computador e da internet em um telecentro de uma comunidade quilombola situada ao norte de Minas Gerais/Brasil. O objetivo foi investigar como os jovens da comunidade quilombola integraram Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação ao seu cotidiano, à medida que frequentavam o curso de inclusão digital no telecentro. Adotou-se uma perspectiva interpretativa de investigação, a partir de uma abordagem etnográfica. Os dados mostraram que, embora o curso de informática possa conter em sua programação um currículo prescrito para a inclusão do aluno no ambiente digital, essa inclusão pode estar mais relacionada à forma como os usuários se organizam e se envolvem em atividades usando computadores e a internet em suas práticas cotidianas ligadas às identidades culturais particulares. |
Abstract: | This article presents the results of a research that analyzed the writing practices in the use of the computer and the internet in a telecentro of a Quilombola community located in the north of Minas Gerais/Brazil. The objective was to investigate how young people from the quilombola community integrated Digital Technologies of Information and Communication into their daily lives, as they attended the digital inclusion course at the telecentro. An interpretive research perspective was adopted, from an ethnographic approach. The data showed that, although the computer course may contain in its programming a prescribed curriculum for the inclusion of the student in the digital environment, this inclusion may be more related to the way users organize themselves and engage in activities using computers and the internet. in their daily practices linked to particular cultural identities. |
Subject: | Tecnologia da informação Curriculo escolar Letramento digital Inclusão digital Comunidade quilombola |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p783-808 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/75824 |
Issue Date: | 29-Jun-2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54680 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista e-Curriculum |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cliques, palavras e imagens.pdf | 651.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.