Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75854
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdmir Soares de Almeida Júniorpt_BR
dc.creatorCláudio Márcio Oliveirapt_BR
dc.creatorJosé Ângelo Garigliopt_BR
dc.date.accessioned2024-08-30T17:05:28Z-
dc.date.available2024-08-30T17:05:28Z-
dc.date.issued2022-08-29-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue30pt_BR
dc.citation.spage107pt_BR
dc.citation.epage121pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.596pt_BR
dc.identifier.issn2176-4360pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75854-
dc.description.abstractOur work reports a training experience that takes place within the proposed curricular supervision internship, a fundamental part of the initial academic training process for teachers (undergraduate mode) of Physical Education, from the School of Physical Education, Physiotherapy and Occupational Therapy from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In the course of 585 hours devoted to teaching practice practices in the internship school, students are challenged to produce different procedures to comply with the workload. reflective records of the experiences lived in this formative path, using different types of languages, namely: the formal academic written language, the production of autobiographical texts (called “pedagogical popcorn”); a photographic language, through visual narratives; and, finally, an audiovisual language, through the production of short videos.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho relata uma experiência de formação que ocorre na proposta de estágio curricular supervisionado, parte fundamental da formação inicial de professores/licenciandos de Educação Física, da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Nas 585 horas destinadas às experiências de prática docente na escola de estágio, desafiamos os estudantes a produzir diferentes tipos de registros reflexivos das experiências vividas neste percurso formativo a partir de distintos tipos de linguagens, a saber: a linguagem escrita acadêmica formal; a produção de textos autobiográficos (chamados de “pipocas pedagógicas”); a linguagem fotográfica, por meio de narrativas visuais; e, por fim, a linguagem audiovisual, por meio da elaboração de pequenos vídeos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofFormação Docentept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEstágio supervisionadopt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectLinguagenspt_BR
dc.subjectFormação Inicialpt_BR
dc.subjectLicenciaturapt_BR
dc.subject.otherEducação físicapt_BR
dc.subject.otherEducação física -- Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de educação físicapt_BR
dc.subject.otherLicenciaturapt_BR
dc.titleFormação acadêmica inicial de professores/as de educação física a partir da experiência de estágio supervisionado na Universidade Federal de Minas Gerais: trânsito de/entre linguagenspt_BR
dc.title.alternativeInitial academic formation of physical education teachers from the internship experience at UFMG: transit of/between languagespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/596pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7489-4161pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8677-6269pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1163-3714pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.