Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/75854
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Admir Soares de Almeida Júnior | pt_BR |
dc.creator | Cláudio Márcio Oliveira | pt_BR |
dc.creator | José Ângelo Gariglio | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-08-30T17:05:28Z | - |
dc.date.available | 2024-08-30T17:05:28Z | - |
dc.date.issued | 2022-08-29 | - |
dc.citation.volume | 14 | pt_BR |
dc.citation.issue | 30 | pt_BR |
dc.citation.spage | 107 | pt_BR |
dc.citation.epage | 121 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.596 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2176-4360 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/75854 | - |
dc.description.abstract | Our work reports a training experience that takes place within the proposed curricular supervision internship, a fundamental part of the initial academic training process for teachers (undergraduate mode) of Physical Education, from the School of Physical Education, Physiotherapy and Occupational Therapy from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In the course of 585 hours devoted to teaching practice practices in the internship school, students are challenged to produce different procedures to comply with the workload. reflective records of the experiences lived in this formative path, using different types of languages, namely: the formal academic written language, the production of autobiographical texts (called “pedagogical popcorn”); a photographic language, through visual narratives; and, finally, an audiovisual language, through the production of short videos. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho relata uma experiência de formação que ocorre na proposta de estágio curricular supervisionado, parte fundamental da formação inicial de professores/licenciandos de Educação Física, da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Nas 585 horas destinadas às experiências de prática docente na escola de estágio, desafiamos os estudantes a produzir diferentes tipos de registros reflexivos das experiências vividas neste percurso formativo a partir de distintos tipos de linguagens, a saber: a linguagem escrita acadêmica formal; a produção de textos autobiográficos (chamados de “pipocas pedagógicas”); a linguagem fotográfica, por meio de narrativas visuais; e, por fim, a linguagem audiovisual, por meio da elaboração de pequenos vídeos. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Formação Docente | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação de professores | pt_BR |
dc.subject | Estágio supervisionado | pt_BR |
dc.subject | Educação Física | pt_BR |
dc.subject | Linguagens | pt_BR |
dc.subject | Formação Inicial | pt_BR |
dc.subject | Licenciatura | pt_BR |
dc.subject.other | Educação física | pt_BR |
dc.subject.other | Educação física -- Formação de professores | pt_BR |
dc.subject.other | Professores -- Formação | pt_BR |
dc.subject.other | Professores de educação física | pt_BR |
dc.subject.other | Licenciatura | pt_BR |
dc.title | Formação acadêmica inicial de professores/as de educação física a partir da experiência de estágio supervisionado na Universidade Federal de Minas Gerais: trânsito de/entre linguagens | pt_BR |
dc.title.alternative | Initial academic formation of physical education teachers from the internship experience at UFMG: transit of/between languages | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/596 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-7489-4161 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8677-6269 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-1163-3714 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Formação acadêmica inicial de professoresas de educação física a partir da experiência de estágio supervisionado.pdf | 728.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.