Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75854
Type: Artigo de Periódico
Title: Formação acadêmica inicial de professores/as de educação física a partir da experiência de estágio supervisionado na Universidade Federal de Minas Gerais: trânsito de/entre linguagens
Other Titles: Initial academic formation of physical education teachers from the internship experience at UFMG: transit of/between languages
Authors: Admir Soares de Almeida Júnior
Cláudio Márcio Oliveira
José Ângelo Gariglio
Abstract: Este trabalho relata uma experiência de formação que ocorre na proposta de estágio curricular supervisionado, parte fundamental da formação inicial de professores/licenciandos de Educação Física, da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Nas 585 horas destinadas às experiências de prática docente na escola de estágio, desafiamos os estudantes a produzir diferentes tipos de registros reflexivos das experiências vividas neste percurso formativo a partir de distintos tipos de linguagens, a saber: a linguagem escrita acadêmica formal; a produção de textos autobiográficos (chamados de “pipocas pedagógicas”); a linguagem fotográfica, por meio de narrativas visuais; e, por fim, a linguagem audiovisual, por meio da elaboração de pequenos vídeos.
Abstract: Our work reports a training experience that takes place within the proposed curricular supervision internship, a fundamental part of the initial academic training process for teachers (undergraduate mode) of Physical Education, from the School of Physical Education, Physiotherapy and Occupational Therapy from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In the course of 585 hours devoted to teaching practice practices in the internship school, students are challenged to produce different procedures to comply with the workload. reflective records of the experiences lived in this formative path, using different types of languages, namely: the formal academic written language, the production of autobiographical texts (called “pedagogical popcorn”); a photographic language, through visual narratives; and, finally, an audiovisual language, through the production of short videos.
Subject: Educação física
Educação física -- Formação de professores
Professores -- Formação
Professores de educação física
Licenciatura
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.596
URI: http://hdl.handle.net/1843/75854
Issue Date: 29-Aug-2022
metadata.dc.url.externa: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/596
metadata.dc.relation.ispartof: Formação Docente
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.