Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLúcio Antônio Leite Alvarenga Botelhopt_BR
dc.creatorRoberto Célio Valadãopt_BR
dc.date.accessioned2024-08-30T20:22:44Z-
dc.date.available2024-08-30T20:22:44Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue71pt_BR
dc.citation.spage1292pt_BR
dc.citation.epage1310pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2022v32n71p1131pt_BR
dc.identifier.issn23182962pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75858-
dc.description.abstractWhere does the need for pedagogical practices based on problematization and investigation in Geography classes come from? This article aims to highlight specific issues, pointed out by experts in Geography teaching, that lead us to reflect on how essential it is to establish a pedagogical approach aligned with the development of geographic reasoning in schools. In our view, the development of geographic reasoning in geography classes has a problematizing and investigative perspective, that is, it enables pedagogical practices that value significant knowledge, as indicated by experts. Because of this, we understand that the questions and themes chosen and categorized by us in this article and listed as relevant, even if organized in a small collection, present initial indications of the ideas that underlie the importance of developing geographic reasoning in the classroom.pt_BR
dc.description.resumoDe onde surge a necessidade de práticas pedagógicas alicerçadas na problematização e na investigação nas aulas de Geografia? Este artigo tem como objetivo destacar questões específicas, apontadas por especialistas do ensino de Geografia, que nos remetem a reflexões sobre o quão fundamental é o estabelecimento de um giro pedagógico alinhado segundo o desenvolvimento do raciocínio geográfico na escola. No nosso ponto de vista, o desenvolvimento do raciocínio geográfico nas aulas de geografia tem perspectiva problematizadora e investigativa, ou seja, possibilita práticas pedagógicas que valorizam o conhecimento significativo, tal qual apontado por especialistas. Em virtude disso, compreendemos que as questões e os temas escolhidos e categorizados por nós neste artigo e elencados como relevantes, mesmo que organizados em uma pequena coletânea, apresentam indícios iniciais das ideias que fundamentam a importância do desenvolvimento do raciocínio geográfico em sala de aula.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaderno de Geografiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeografia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectLógicapt_BR
dc.subject.otherGeografia, Estudo e Ensinopt_BR
dc.subject.otherPedagogiapt_BR
dc.subject.otherLógicapt_BR
dc.titleA problematização nas aulas de geografia e sua importância no desenvolvimento do raciocínio geográficopt_BR
dc.title.alternativeThe problematization in geography classes and its importance in the development of geographic reasoningpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/29349pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A PROBLEMATIZAÇÃO NAS AULAS DE GEOGRAFIA.pdfA.pdf226.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.