Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75865
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pablo Moreno Fernandes Vianapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4127751269220367pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Vanessa Veiga de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Regiane Lucas de Oliveira Garcêzpt_BR
dc.contributor.referee2Mozahir Salomao Bruckpt_BR
dc.creatorViviane da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/4198652651408807pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-02T12:06:13Z-
dc.date.available2024-09-02T12:06:13Z-
dc.date.issued2024-02-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75865-
dc.description.abstractThe dissertation aimed to investigate how the memorialistic products of the bars “Bar do Orlando” and “Bar do Nonô” reveal different aspects of Belo Horizonte’s modernity project. We identified how communication highlights or erases memories for the construction of communicational products. Drawing from discussions on modernity by Giddens (1991), Appadurai (2004), and Quijano (2005), as well as discussions on memory and places of memory by Halbwachs (1990), Pollak (1992), and Nora (1993), we selected two memorialistic products for empirical analysis: the audiovisual documentary “Bar do Orlando - 100 anos” [2019] and the book “Nonô - O rei do caldo de mocotó.” We conducted a qualitative-quantitative analysis of these materials. Using Bardin’s (2016) content analysis method and Emerin, Coutinho and Finger (2023) analysis of audiovisual materiality, we developed a methodology that addressed the specificity of the objects. This involved creating an analytical framework with four thematic axes: Narrative Construction, Who Speaks to Us?, Subjects’ Experience with Space, and Photographs and Video, as well as Traces of Tradition, Mineiridade, and Modernity. The results reveal that memory products reflect modernity values, such as family constitution, gender relations, and work relationships, which are intersected by elements of tradition and mineiridade (a term related to the state of Minas Gerais). The emergence of these actors within Belo Horizonte’s modernity landscape highlights the hybrid and diffuse nature of modernity in the city. Additionally, we identified how memories can be manipulated through forgetfulness and erasures to construct a narrative for the official discourse, positioning these bars within the context of Latin American modernity emergence. The project is relevant for discussing the interface between communication and memory in this context.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação objetivou investigar como os produtos memorialísticos dos bares Bar do Orlando e Bar do Nonô revelam diferentes aspectos do projeto de modernidade da cidade de Belo Horizonte. Identificamos como a comunicação destaca ou apaga memórias para construção de produtos comunicacionais. Tomamos como ponto de partida a discussão sobre modernidade de Giddens (1991), de Appadurai (2004) e de Quijano (2005) e as discussões sobre memória e lugares de memória de Halbwachs (1990), Pollak (1992) e Nora (1993). Para análise empírica, foram selecionados dois produtos memorialísticos: o documentário audiovisual Bar do Orlando - 100 anos [2019] e o livro Nonô - O rei do caldo de mocotó. Realizamos uma análise quali-quantitativa desses materiais. A partir do método de análise de conteúdo, de Bardin (2016) e da análise da materialidade audiovisual, de Emerin, Coutinho e Finger (2023), construímos uma metodologia que desse conta da especificidade dos objetos, a partir da elaboração de um quadro analítico com quatro eixos temáticos: Construção da narrativa, quem nos fala?, Experiência dos sujeitos com o espaço, Fotografias e vídeo e Traços de tradição, mineiridade e modernidade. Os resultados mostram que os produtos de memórias revelam valores da modernidade, como constituição familiar, relações de gênero e relações de trabalho, que são atravessadas por elementos de tradição e mineiridade. A emergência desses atores no cenário de modernidade de Belo Horizonte revela o aspecto híbrido e difuso da modernidade alçada pela cidade. Além disso, identificamos como as memórias podem ser agenciadas, também, por meio de esquecimentos e apagamentos, a fim de constituir uma narrativa para inserção desses bares no discurso oficial. O projeto tem relevância por discutir a interface comunicação e memória no contexto de emergência da modernidade latino-americana.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectBarespt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subjectModernidadept_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectLugares de memóriapt_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherBares - Belo Horizonte (MG) - Tesespt_BR
dc.subject.otherMemória - Tesespt_BR
dc.titleBar do Orlando e Bar do Nonô : produtos memorialísticos dos bares frente aos projetos de modernidade de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeOrlando's Bar and Nonô's Bar : memorialistic products of the bars in the face of the modernity projects of Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0009-5420-8724pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_VivianedaSilva_FInal (1).pdf5.19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons