Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75896
Type: Tese
Title: A imagem emaranhada : territórios e singularidades em cinema e educação
Other Titles: Image entanglement : territories and singularities in cinema and education
Authors: Gustavo da Rocha Jardim
First Advisor: Eduardo Antônio de Jesus
First Referee: Wenceslao Machado de Oliveira Junior
Second Referee: Luciana de Oliveira
Third Referee: Clarisse Maria Castro de Alvarenga
metadata.dc.contributor.referee4: Bernardo Carvalho Oliveira
Abstract: A imagem emaranhada – territórios e singularidades em cinema e educação explora as interseções entre cinema e educação por meio das lentes das pedagogias críticas e da experimentação com a linguagem audiovisual. A tese investiga os limites e os potenciais dessa conexão, vinculando questões específicas de cada grupo de aprendizagem ao campo do cinema experimental. Utilizando mecanismos que engajam as sensibilidades e experiências subjetivas frente ao mundo contemporâneo, os filmes discutidos oferecem uma proximidade com as dinâmicas que moldam um território em constante transformação através de imagens e sons. O estudo apresenta uma análise pragmática destinada a capturar nuances de processos educativos em variados contextos, promovendo uma reflexão profunda sobre a produção de conhecimento e a criação audiovisual. Somos convidados a mergulhar em uma filmografia que destaca uma temporalidade do acontecimento, percebido como o tempo em que o significado das coisas se altera, intricadamente influenciado pelos modos de experimentação cinematográfica e de produção de singularidades.
Abstract: Image Entanglement – Territories and Singularities in Cinema and Education explores the intersections between cinema and education through the lenses of critical pedagogies and experimentation with audiovisual language. The book investigates the limits and potentials of this connection, linking specific issues of each learning group to the field of experimental cinema. By utilizing mechanisms that engage sensitivities and subjective experiences in relation to the contemporary world, the films discussed offer a close connection to the dynamics that shape a constantly transforming territory through images and sounds. The study presents a pragmatic analysis aimed at capturing nuances of educational processes in various contexts, promoting a deep reflection on the production of knowledge and audiovisual creation. We are invited to immerse ourselves in a filmography that highlights the temporality of the event, perceived as the time when the meaning of things changes, intricately influenced by the modes of cinematic experimentation and the production of singularities.
Subject: Comunicação - Teses
Cinema - Teses
Educação - Teses
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/75896
Issue Date: 28-Jun-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A imagem emaranhada_Gustavo Jardim_2023.pdfTese completa12.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons