Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76027
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Educação de jovens e adultos e interseccionalidade: mulheres negras e idosas, trabalhadoras e estudantes |
Other Titles: | Youth and adult educationan dinter sectionality: black and older women, workers and tudents |
Authors: | Ludimila Corrêa Bastos Carmem Lúcia Eiterer |
Abstract: | O texto apresenta análise de dados produzidos no âmbito de pesquisa de doutoramento. A pesquisa de natureza qualitativa apoia-se em entrevistas semi-estruturadas. As autoras que dão suporte as análises são principalmente Hirata (2010), Collins (2019), Bairros (1995).Discute-se a interseccionalidade como ferramenta analítica essencial para compreender as especificidades da educanda matriculada nesta modalidade de ensino. Considera-se especialmente os desafios colocados pela atuação no mundo do trabalho à partir de ocupações pouco especializadas como a de empregada doméstica. Constata-se que os atravessamentos sociais colocam estas sujeitas em situações de assimetrias de poder que se mostram obstáculos a sua frequência à escola. |
Abstract: | The text presents ananalysis of data produced with in the scope of doctoral research. The qualitative research is based on semi-structured interviews. The author swho supportt he analysis are mainly Hirata (2010), Collins (2019), Bairros (1995). Intersectionality is discussed as anessential analytical tool tounder stand the specificities of the educanda enrolled in this teaching modality. It is especially considered the challenges posed by the performance in the world of work from low-skilled occupations such as that of domestic servant. It is verified that the social crossings place these subjects in situations of Power asymmetries that show themselves as obstacles to their school attendance. |
Subject: | Educação de jovens e adultos Interseccionalidade Trabalho e educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.14295/de.v9i2.13510 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/76027 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/13510 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Diversidade e Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Educação de jovens e adultos e interseccionalidade.pdf | 225 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.