Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76180
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRenata Alves Pinto Lemospt_BR
dc.creatorMarina de Mattos Dantaspt_BR
dc.creatorLuiza Aguiar dos Anjospt_BR
dc.date.accessioned2024-09-10T17:32:58Z-
dc.date.available2024-09-10T17:32:58Z-
dc.date.issued2022-10-11-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage115pt_BR
dc.citation.epage136pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2526-4494.2022.36794pt_BR
dc.identifier.issn2526-4494pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76180-
dc.description.abstractAlthough there has been an undeniable sporting, economic and social growth in football played by women in the last decade, there are still few scientific productions dedicated to understanding the universe of fans in this area. With this in mind, this exploratory study, carried out in 2021, sought to know fans of women's football teams from Belo Horizonte who participated in the Brazilian Championship (Series A1 and A2 - 2020), as well as how they accompany them and relate to football through media and consumption. A form was created with questions about the monitoring of teams and consumption around cheering. Young heterosexual women, partly white, partly black and mixed, and who earn an individual income above R$3,300 or between R$1,000 and 3,000 made up the majority of research participants. In relation to digital media, the main means to follow the teams nowadays are the social networks on the internet, which offer a greater possibility of accessing information about the teams from Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoEmbora haja um inegável crescimento esportivo, econômico e social do futebol jogado por mulheres na última década, ainda há poucas produções científicas dedicadas a compreender o universo das torcidas nesse meio. Tendo isso em vista, este estudo exploratório, realizado em 2021, buscou conhecer torcedoras/es de times de futebol feminino de Belo Horizonte que participaram do Campeonato Brasileiro (Série A1 e A2 - 2020), bem como a forma como estes/as os acompanham e se relacionam com o futebol através das mídias e do consumo. Foi elaborado um formulário com perguntas sobre o acompanhamento das equipes e o consumo em torno do torcer. Jovens mulheres heterossexuais, em parte brancas, em parte pretas e pardas, e que auferem renda individual acima de R$3.300 ou entre R$1.000 e 3.000 compuseram a maior parte das/dos participantes da pesquisa. Em relação às mídias digitais, os principais meios para acompanhar os times na atualidade são as redes sociais na internet, que oferecem uma maior possibilidade de acesso à informação sobre os times mineiros.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofFuLiA/UFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTorcerpt_BR
dc.subjectFutebol de mulherespt_BR
dc.subjectMídiaspt_BR
dc.subjectConsumopt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subject.otherFutebol para mulherespt_BR
dc.subject.otherFutebol -- Torcedores -- Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleO torcer no futebol de mulheres em belo horizonte: um estudo exploratório a partir de torcedoras/es de atlético, américa e cruzeiropt_BR
dc.title.alternativeCheering in women's football in Belo Horizonte: an exploratory study about atlético, américa and cruzeiro supporterpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/36794pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7109-6690pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4885-0763pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O torcer no futebol de mulheres em Belo Horizonte.pdf292.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.