Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76341
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorValdete Aparecida Fernandes Moutinho Gomespt_BR
dc.creatorNilzilene Imaculada Lucindopt_BR
dc.creatorKátia Curado Pinheiro Cordeiro da Silvapt_BR
dc.creatorCélia Maria Fernandes Nunespt_BR
dc.date.accessioned2024-09-11T17:43:42Z-
dc.date.available2024-09-11T17:43:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.issn22381279pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76341-
dc.description.abstractIn this theoretical essay, we discuss the relationship between the teachingrole and the social recognition of teachers. We seek to understand what the aspects that specify teaching and outline the social place occupied by teachers today are, with the aim ofto answer some concerns: what is the role of the teacher? Is this profession socially recognized? In what way do educational reforms affect teacher work?We start fromthe principle that there is a relationship between the lack of a clear definition of the teaching role and the little social recognition of the teacher. We argue that the teaching role resides primarily in the act of teaching. Based on studies by Freire (2005a;2005b;2006), Arroyo (2011), Gadotti (2011), Roldão (2007), among other authors, we highlight the political-pedagogical character of teaching for the construction of liberating, democratic, emancipatory education. From this perspective, the act of teaching constitutes a complex activity, which demands a series of requirements in line with human development.pt_BR
dc.description.resumoNesse ensaio teórico, discutimos a relação entre a função docente e o reconhecimento social dos professores. Procuramos compreender quais são os aspectos que conferem especificidade à docência e demarcam o lugar social ocupado pelos professores na atualidade com o objetivo de responder a algumas inquietações: Qual é a função do professor? Esta profissão é reconhecida socialmente? Partimos do princí­pio de que há uma relação entre a ausência de uma definição clara acerca da função docente e o pouco reconhecimento social do professor. Argumentamos que a função docente reside, precipuamente, no ato de ensinar. Baseando-nos nos estudos de Freire (2005a, 2005b, 2006), Arroyo (2011), Gadotti (2011), Roldão (2007), entre outros autores, destacamos o caráter polí­tico-pedagógico do ensino para a construção de uma educação libertadora, democrática, emancipatória. Nessa perspectiva, o ato de ensinar se constitui como atividade complexa, que demanda uma série de exigências em consonância com a formação humana.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação e Cultura Contemporâneapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectProfessores - Satisfação no trabalhopt_BR
dc.subject.otherEducação, Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores, Satisfação no trabalhopt_BR
dc.titleA relação entre a função docente e o reconhecimentosocial dos professorespt_BR
dc.title.alternativeThe relationship between the teacher’s role and their social recognitionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/10502pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9096-9151pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2766-8951pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9808-4577pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2338-1876pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A relação entre a função docente e o reconhecimento.pdfA.pdf345.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.