Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76586
Type: Dissertação
Title: Um recurso educacional teórico-prático para ensinar transformações dos materiais e elaborar avaliações para as crianças na perspectiva investigativa: atitudes e procedimentos, para além do conteúdo conceitual
Other Titles: A theoretical-practical educational resource to teach transformations of materials and elaborate assessments for children in the investigative perspective: actions and procedures, beyond the conceptual content
Authors: Bárbara Maria Ribeiro Ferreira
First Advisor: Nilma Soares da Silva
First Referee: Eliane Soares Franca
Second Referee: Marina de Lima Tavares
Abstract: Estre trabalho foi desenvolvido por meio da análise de dados produzidos na realização de um curso de formação para professoras dos anos iniciais, com carga horária total de 16 horas, no Centro de ensino de Ciências e Matemática da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (CECIMIG/FaE/UFMG). O principal motivador para a sua realização foi a necessidade de compreender como planejar, ensinar e avaliar o conteúdo de transformações dos materiais sob uma perspectiva investigativa. Objetivamos produzir um recurso educacional teórico-prático para ensinar transformações dos materiais e elaborar avaliações para os alunos. O resultado foi baseado na análise dos dados obtidos através do questionário sobre as concepções prévias das professoras sobre os temas transformações dos materiais, avaliação e ensino de ciências por investigação. Além disso, foi utilizado os dados do desenvolvimento das atividades realizadas por elas durante o curso, bem como a análise documental de um banco de questões e itens já produzidos e utilizados em avaliações do ensino fundamental I (2º ao 5º ano) no período de 2016 a 2018, numa escola privada de Belo Horizonte. Para realizar as análises mencionadas, utilizamos os pressupostos da ATD (Análise Textual Discursiva), os referenciais teóricos do ensino por investigação, estudos sobre transformações no nível fundamental (anos iniciais), formação de professores e avaliação educacional.
Abstract: This paper was developed through the analysis of data produced in the course for early grade teachers, with a total workload of 16 hours, at the Center for Science and Mathematics Teaching at the School of Education of the Federal University of Minas Gerais (CECIMIG/FaE/UFMG). The main motivator for its realization was the need to understand how to plan, teach, and evaluate the content of transformations of materials from an investigative perspective. We aimed to produce a theoretical and practical educational resource to teach transformations of materials and to elaborate assessments for the students. The result was based on the analysis of the data obtained through the questionnaire about the teachers' prior conceptions about the topics transformations of materials, assessment, and inquiry-based science teaching. In addition, we used data from the development of activities performed by them during the course, as well as the documentary analysis of a bank of questions and items already produced and used in assessments of elementary school I (2nd to 5th grade) in the period from 2016 to 2018, in a private school in Belo Horizonte. To perform the mentioned analyses, we used the assumptions of ATD (Textual Discourse Analysis), the theoretical frameworks of teaching by research, studies on transformations in the fundamental level (early years), teacher training and educational assessment.
Subject: Educação
Professores - Formação
Aprendizagem - Avaliação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/76586
Issue Date: 4-Mar-2020
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.