Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76661
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Tânia Aretuza Ambrizi Gebara | pt_BR |
dc.creator | Yone Maria Gonzaga | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-09-18T21:39:04Z | - |
dc.date.available | 2024-09-18T21:39:04Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.citation.volume | 43 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
dc.citation.epage | 18 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/ES.254898 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1678-4626 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/76661 | - |
dc.description.abstract | This article discusses the importance of implementing affirmative policies in the modality of reservation of places for afro-descendant students in elementary education at Application Schools linked to Brazilian federal universities. The reflections are the result of data collected in two surveys that examined the school admission notices. It was identified that only the institution linked to the Federal University of Maranhão implemented the reservation of places with an ethnic-racial perspective in the period examined (2003–2018). The results also point to the need of improvement in affirmative action policies for students with disabilities, and indicate the urgency of strengthening the democratization of access to black students who historically have less representation in federal institutions. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo discute a importância da implementação de políticas afirmativas na modalidade de reserva de vagas para estudantes negros/as no Ensino Fundamental dos Colégios de Aplicação vinculados às universidades federais brasileiras. As reflexões são fruto de dados coletados em duas pesquisas que examinaram os editais de ingresso dos colégios. Identificou-se que somente a instituição vinculada à Universidade Federal do Maranhão implementou a reserva de vagas com recorte étnico-racial no período examinado (2003–2018). Os resultados também apontam para a necessidade de aprimorar as políticas de ação afirmativa para discentes com deficiência e indica a urgência de fortalecer a democratização do acesso aos estudantes negros/as que, historicamente, têm menor representação em instituições federais | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação & Sociedade | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Políticas afirmativas | pt_BR |
dc.subject | Ensino Fundamental | pt_BR |
dc.subject | Colégios de Aplicação Federais | pt_BR |
dc.subject | Estudantes negros | pt_BR |
dc.subject | Estudantes com deficiência | pt_BR |
dc.subject.other | Educação básica | pt_BR |
dc.subject.other | Programas de ação afirmativa na educação | pt_BR |
dc.subject.other | Estudantes negros | pt_BR |
dc.subject.other | Estudantes com deficiência | pt_BR |
dc.title | Políticas afirmativas em Colégios de Aplicação do Brasil: um tema em aberto | pt_BR |
dc.title.alternative | Affirmative policies in application schools in Brazil: an open topic | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/es/a/PqzXdWfxZNkxctbd9SbfWNg/?lang=pt | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4646-3460 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4242-9994 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Políticas afirmativas em colégios de aplicação do brasil_ um tema em aberto.pdf | 198.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.