Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76661
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTânia Aretuza Ambrizi Gebarapt_BR
dc.creatorYone Maria Gonzagapt_BR
dc.date.accessioned2024-09-18T21:39:04Z-
dc.date.available2024-09-18T21:39:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume43pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/ES.254898pt_BR
dc.identifier.issn1678-4626pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76661-
dc.description.abstractThis article discusses the importance of implementing affirmative policies in the modality of reservation of places for afro-descendant students in elementary education at Application Schools linked to Brazilian federal universities. The reflections are the result of data collected in two surveys that examined the school admission notices. It was identified that only the institution linked to the Federal University of Maranhão implemented the reservation of places with an ethnic-racial perspective in the period examined (2003–2018). The results also point to the need of improvement in affirmative action policies for students with disabilities, and indicate the urgency of strengthening the democratization of access to black students who historically have less representation in federal institutions.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo discute a importância da implementação de políticas afirmativas na modalidade de reserva de vagas para estudantes negros/as no Ensino Fundamental dos Colégios de Aplicação vinculados às universidades federais brasileiras. As reflexões são fruto de dados coletados em duas pesquisas que examinaram os editais de ingresso dos colégios. Identificou-se que somente a instituição vinculada à Universidade Federal do Maranhão implementou a reserva de vagas com recorte étnico-racial no período examinado (2003–2018). Os resultados também apontam para a necessidade de aprimorar as políticas de ação afirmativa para discentes com deficiência e indica a urgência de fortalecer a democratização do acesso aos estudantes negros/as que, historicamente, têm menor representação em instituições federaispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Sociedade-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas afirmativaspt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subjectColégios de Aplicação Federaispt_BR
dc.subjectEstudantes negrospt_BR
dc.subjectEstudantes com deficiênciapt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherProgramas de ação afirmativa na educaçãopt_BR
dc.subject.otherEstudantes negrospt_BR
dc.subject.otherEstudantes com deficiênciapt_BR
dc.titlePolíticas afirmativas em Colégios de Aplicação do Brasil: um tema em abertopt_BR
dc.title.alternativeAffirmative policies in application schools in Brazil: an open topicpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/es/a/PqzXdWfxZNkxctbd9SbfWNg/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4646-3460pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4242-9994pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Políticas afirmativas em colégios de aplicação do brasil_ um tema em aberto.pdf198.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.