Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76934
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Bianca Drielly Mendes | pt_BR |
dc.creator | Ana Paula Karruz | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-09-26T22:10:20Z | - |
dc.date.available | 2024-09-26T22:10:20Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.citation.issue | 5 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/76934 | - |
dc.description.abstract | This paper aims at identifying the challenges to racial-based affirmative action in graduate programs, taking UFMG as a case. In 2017, UFMG passed an inclusion policy for blacks, indigenous peoples and people with disabilities. Most of the policy specifications – e.g., percentage of seats reserved for blacks (between 20 and 50%) – were decentralized to the graduate program collegiate bodies, in a bottom-up implementation. In this context, we addressed the following question: what implementation patterns and other factors may compromise the effectiveness of UFMG’s race-based quotas for admission to graduate school? We conducted document analysis of public notices of selection processes (which yielded a dataset of offerings, used in regression analysis) and content analysis of interviews with 18 actors – almost all members of graduate programs’ collegiate bodies. The data reveal that the reservation percentages are concentrated at the lower-bound value (20%), with practices that may reinforce the horizontal stratification: Humanities programs tend to practice a higher percentage than STEM programs, the latter considered to be of greater prestige. Occupancy of reserved places is very low: in 2022, 21.1% in the master’s and 12.6% in the doctorate programs. The inadequacy of the material and symbolic conditions necessary for quota students to stay in graduate school helps to explain this situation. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho objetiva identificar os desafios à ação afirmativa de cunho racial na pósgraduação stricto sensu, a partir do caso da UFMG. Em 2017, esta instituição aprovou uma política de inclusão para negros, indígenas e pessoas com deficiência. A maioria das decisões – e.g., percentual de vagas reservadas para negros (entre 20 e 50%) – ficou a cargo dos colegiados dos programas de pós-graduação, numa implementação bottom-up. Nesse contexto, endereçamos a seguinte questão: quais padrões de implementação e obstáculos à efetividade podem ser identificados na política de cotas de cunho racial na pós-graduação da UFMG? Conduzimos análise documental de editais de seleção (gerando um banco de dados de ofertas, usado para regressões), e análise de conteúdo de 18 entrevistas com membros de colegiados e outros atores. Observamos que os percentuais de reserva se concentram no limite mínimo, e podem reforçar a estratificação horizontal: cursos de Ciências Humanas tendem a praticar um maior percentual que cursos de maior prestígio (das Ciências Exatas e da Terra, Engenharias e Ciências Biológicas). A taxa de ocupação das vagas reservadas é baixíssima: em 2022, 21,1% no mestrado e 12,6% no doutorado. A inadequação das condições materiais e simbólicas necessárias à permanência de cotistas ajuda a explicar esse quadro | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA POLÍTICA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa do Campo de Públicass | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino Superior | pt_BR |
dc.subject | Programas de ação afirmativa na educação | pt_BR |
dc.subject | Ciências sociais | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino Superior | pt_BR |
dc.subject.other | Programas de Ação Afirmativa na Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Ciências Políticas | pt_BR |
dc.title | Desafios da ação afirmativa de cunho racial na pós-graduação: o caso da Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.title.alternative | Challenges of race-based affirmative action in graduate education: the case of the Federal University of Minas Gerais | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.encontro2023.anpocs.org.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjgwMzciO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiNWM3YWRjYWYyNTQ3ZWY5Y2YzZmEyZjlmOGFlNDEwYTciO30%3D | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DESAFIOS DA AÇÃO AFIRMATIVA DE CUNHO RACIAL.pdfA.pdf | 421.33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.