Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/84275
Type: Dissertação
Title: Educação antirracista: uma discussão sobre os relatos de experiência de egressas da UFMG
Other Titles: Anti-racist Education: a discussion on the experience reports of UFMG graduates
Authors: Geize Luene da Silva
First Advisor: Vanessa Regina Eleutério Miranda
First Referee: Cláudia Elizabete dos Santos
Second Referee: Carmem Lúcia Eiterer
Abstract: A Lei 10.639/2003 completou em 2024 vinte e um anos de sua implementação, sendo essa um marco no Ensino da História e da contribuição do povo negro para a formação cultural do Brasil. Essa pesquisa tem por objetivo entender como a Lei 10.639/2003 vem sendo implementada nas escolas, a partir da análise dos relatos de experiência de docentes da RME/BH, por egressas da UFMG em início de carreira. Os sujeitos de nossa pesquisa são professoras em início de carreira, egressas do curso de Pedagogia, após a criação da Lei 10.639/2003. Buscaremos investigar e compreender se existem e como são realizadas práticas de Educação Antirracista nos anos iniciais do ensino fundamental, realizadas por professoras iniciantes, egressas do curso de Pedagogia. Esse estudo de natureza qualitativa teve como instrumento de coleta de dados entrevistas semiestruturadas. A análise de dados se deu na perspectiva da Análise do Conteúdo. Espera-se que esse trabalho contribua para a ampliação da discussão das Relações Étnico-Raciais e para que os professores dos anos iniciais do ensino fundamental contemplem, no ambiente escolar, a diversidade existente na sociedade.
Abstract: Law 10,639/2003 completed twenty-one years of its implementation in 2024, being a milestone in the Teaching of History and the contribution of black people to the cultural formation of Brazil. This research aims to understand how Law 10.639/2003 has been implemented in schools, based on the analysis of experience reports of RME/BH teachers, UFMG graduates, at the beginning of their careers. The subjects of our research are teachers at the beginning of their careers, graduating from the Pedagogy course, after the creation of Law 10,639/2003. We will seek to investigate and understand whether anti-racist education practices exist and how they are carried out in the early years of elementary school, carried out by beginning teachers, graduates of the Pedagogy course. This qualitative study used semi-structured interviews as a data collection instrument. Data analysis took place from the perspective of Content Analysis. It is hoped that this work will contribute to expanding the discussion on Ethnic-Racial Relations and so that teachers in the early years of elementary school contemplate, in the school environment, the diversity that exists in society.
Subject: Educação - Relações raciais
Discriminação na educação
Educação - Políticas públicas
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/84275
Issue Date: 10-Dec-2024
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.