Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-89PP6L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Antônio Rafael Carvalho dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.referee3Antonio Lincoln Campos de Andradept_BR
dc.creatorWilson Lopes Cancadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T17:58:40Z-
dc.date.available2019-08-14T17:58:40Z-
dc.date.issued2010-07-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-89PP6L-
dc.description.abstractStudy about the first phase of the partnership between Brazilian singer-instrumentalist-composer Milton Nascimento and Brazilian lyrics writer Márcio Borges in the songs Novena, Crença e Gira Girou, composed in a night in the year 1964. It shows the influences of cinema, religious music, folklore, Brazilian popular music, instrumental music, jazz, classical music and rock. It also shows the role of the film Jules et Jim by French moviemaker François Truffaut and icon of the Nouvelle Vague movement. Based on the listening of historical recordings of Crença and Gira Girou (NASCIMENTO, 1967) and Novena (NASCIMENTO, 1993), the leadsheets of the three songs were created and were used for the analyses of form, thematic materials, harmony and text-painting. The analytical data reveal a compositional profile of an artist in formation, innovative and diverse in the Brazilian musical scene, one that still today influences generations and admirers of the Clube da Esquina (The Corners Club) in Brazil and abroad. It also includes interviews with the composers and an annotated discography.pt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre o período inicial da dupla formada pelo cantor-instrumentista-compositor Milton Nascimento com o letrista Márcio Borges nas canções Novena, Crença e Gira Girou, compostas em uma noite de 1964. São observadas as influências do cinema, música religiosa, folclore, canção popular brasileira, música instrumental, jazz, música erudita e rock. Mostra o papel do filme Jules et Jim do cineasta francês François Truffaut e ícone do movimento Nouvelle Vague francês. Com base em gravações históricas de Crença e Gira Girou (NASCIMENTO, 1967) e Novena (NASCIMENTO, 1993), foram criadas as leadsheets dessas três músicas e realizadas análises detalhadas de suas formas, materiais temáticos, harmonias e possíveis relações texto-música. Os dados analíticos apontam para um perfil composicional em formação, inovador e diversificado no meio musical brasileiro, que até hoje influencia gerações e admiradores do Clube da Esquina no Brasil e no exterior. Inclui também entrevistas com os compositores e uma discografia comentada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNouvelle Vaguept_BR
dc.subjectAnálise musicalpt_BR
dc.subjectPerformance musicalpt_BR
dc.subjectClube da Esquinapt_BR
dc.subjectComposição musicalpt_BR
dc.subjectMilton Nascimentopt_BR
dc.subjectMúsica brasileirapt_BR
dc.subject.otherMusica Performancept_BR
dc.subject.otherCompositores brasileiros Séc XXpt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.titleNovena, Crença e Gira Girou de Milton Nascimento e Márcio Borges: análise de suas três primeiras composições criadas em uma noite de 1964pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wilson_lopes___disserta_ao_completa___pdf.pdf7.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.