Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8G9NVA
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Margarida Maria Borghoff | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Paulo Sérgio Malheiros dos Santos | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Rosangela Pereira de Tugny | pt_BR |
dc.creator | Robson Lopes | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T19:47:32Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T19:47:32Z | - |
dc.date.issued | 2010-07-15 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8G9NVA | - |
dc.description.abstract | This thesis consists of a study on afro-Brazilian chamber music, which focuses on the analysis of the piece Beiramar, Op. 21, by Marlos Nobre, composed in 1966 and inspired by black songs and beliefs from Bahia. We approach the complexity of the representation of black cultures in the scope of classical music, by taking into account the historical processes of appropriation and re-signification they have undergone. History, culture and diversity are elements which determine the way not only an individual but also a piece of music belongs to the culture that produces it. Our literary and musical analyses furnish instruments for a renewed interpretation both of Marlos Nobre's work and of other afro-Brazilian chamber music pieces | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente dissertação é um estudo sobre a afro-brasilidade na canção de câmara brasileira, tendo como núcleo a análise da obra Beiramar, Op. 21. de Marlos Nobre, composta em 1966, com inspiração nos cantos e crenças negros da Bahia. Abordamos a complexidade da representação das culturas negras no âmbito da música erudita, levando em conta o processo histórico de apropriação e ressignificação pelo qual passaram. História, cultura e diversidade são elementos determinantes do pertencimento, tanto do indivíduo, como da obra à cultura que os produz. A partir das análises literária e musical buscaremos elementos para a interpretação revitalizada tanto da obra de Marlos Nobre, como de outras canções afrobrasileirasdo repertório da canção de câmara. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Cultura afro-brasileira | pt_BR |
dc.subject | Marlos Nobre | pt_BR |
dc.subject | Canção brasileira | pt_BR |
dc.subject | Atlântico Negro | pt_BR |
dc.subject | Beiramar | pt_BR |
dc.subject.other | Cultura afro-brasileira | pt_BR |
dc.subject.other | Nobre, Marlos, 1939- | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.subject.other | Musica para piano | pt_BR |
dc.subject.other | Musica Analise, apreciação | pt_BR |
dc.title | A afro-brasilidade na música para canto e piano no Ciclo Beiramar, op. 21, de Marlos Nobre | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_robson_lopes.pdf | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.