Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8G9NVA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Margarida Maria Borghoffpt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Sérgio Malheiros dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.contributor.referee3Rosangela Pereira de Tugnypt_BR
dc.creatorRobson Lopespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:47:32Z-
dc.date.available2019-08-09T19:47:32Z-
dc.date.issued2010-07-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8G9NVA-
dc.description.abstractThis thesis consists of a study on afro-Brazilian chamber music, which focuses on the analysis of the piece Beiramar, Op. 21, by Marlos Nobre, composed in 1966 and inspired by black songs and beliefs from Bahia. We approach the complexity of the representation of black cultures in the scope of classical music, by taking into account the historical processes of appropriation and re-signification they have undergone. History, culture and diversity are elements which determine the way not only an individual but also a piece of music belongs to the culture that produces it. Our literary and musical analyses furnish instruments for a renewed interpretation both of Marlos Nobre's work and of other afro-Brazilian chamber music piecespt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação é um estudo sobre a afro-brasilidade na canção de câmara brasileira, tendo como núcleo a análise da obra Beiramar, Op. 21. de Marlos Nobre, composta em 1966, com inspiração nos cantos e crenças negros da Bahia. Abordamos a complexidade da representação das culturas negras no âmbito da música erudita, levando em conta o processo histórico de apropriação e ressignificação pelo qual passaram. História, cultura e diversidade são elementos determinantes do pertencimento, tanto do indivíduo, como da obra à cultura que os produz. A partir das análises literária e musical buscaremos elementos para a interpretação revitalizada tanto da obra de Marlos Nobre, como de outras canções afrobrasileirasdo repertório da canção de câmara.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCultura afro-brasileirapt_BR
dc.subjectMarlos Nobrept_BR
dc.subjectCanção brasileirapt_BR
dc.subjectAtlântico Negropt_BR
dc.subjectBeiramarpt_BR
dc.subject.otherCultura afro-brasileirapt_BR
dc.subject.otherNobre, Marlos, 1939-pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMusica para pianopt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.titleA afro-brasilidade na música para canto e piano no Ciclo Beiramar, op. 21, de Marlos Nobrept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_robson_lopes.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.