Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8P6NU8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Walenia Marilia Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Miguel Mahfoudpt_BR
dc.contributor.referee2Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.creatorMarco Aurelio Cardoso de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T06:49:18Z-
dc.date.available2019-08-10T06:49:18Z-
dc.date.issued2011-09-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8P6NU8-
dc.description.abstractThe nursery rhymes [cantigas de roda] and their implications for early childhood education are the genesis of this dissertation, born of the experience of eleven years dedicated to teaching music in the Creche Comunitária Jardim Felicidade, in the northern region of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Interested in understanding for what reasons they are so vivid and so essential to human evolution, I examine the culture of childhood, the daily practice in the classroom, the formative thinking of the institution in which we are involved and the fundamental presence of the educator in the educational process. Understand who the children are seemed to be vital to validate this form of expression, which are the round songs, the games and plays, like a proper and unique language, particular, a genuine form of participation in the world. In this sense, the music, object so attractive, reveals itself not as a means, not as an end, but as part of a fascinating process of knowing the world and above all yourself. The beauty that is expressed in these gatherings, where the master curves himself, bends to listen to children, enhances an experience that he, too, the master, is nourished by new knowledge and life.pt_BR
dc.description.resumoAs cantigas de roda e suas implicações na educação infantil são a gênese dessa dissertação, nascida da experiência de onze anos dedicados ao ensino da música na Creche Comunitária Jardim Felicidade, região norte de Belo Horizonte. Interessado em compreender por quais motivos elas são tão vivas e tão essenciais à evolução humana, faço um exame da cultura da infância, da prática diária em sala de aula, do pensamento formativo da instituição na qual estamos envolvidos e da presença fundamental do educador no processo educativo. Entender quem são as crianças me pareceu ser vital para validar essa forma de expressão, que são as cantigas, os jogos e brincadeiras como uma linguagem própria e única, particular, uma genuína forma de participação no mundo. Neste sentido, a música, objeto tão atraente, se revela não como meio, nem como fim, mas como parte de um processo fascinante de conhecimento do mundo e sobretudo de si mesmo. A beleza que se expressa nesses encontros, onde o mestre se curva, se dobra para ouvir as crianças, realça uma experiência em que também ele, o mestre, se nutre de conhecimentos novos e de vida.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcultura da infânciapt_BR
dc.subjectcrechespt_BR
dc.subjectmúsicapt_BR
dc.subjectautoetnografiapt_BR
dc.subjectcantigas de rodapt_BR
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subject.otherEducação musical criançapt_BR
dc.subject.otherCanções infantispt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleAs cantigas de roda na Creche Jardim Felicidade - cenário vivo para o Exercício do olhar: um estudo autoetnográficopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.