Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8SFP62
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Sonia Marta Rodrigues Raymundopt_BR
dc.contributor.referee2Angelo Nonato Natale Cardosopt_BR
dc.creatorAlvimar Liberato Nunespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:12:46Z-
dc.date.available2019-08-10T07:12:46Z-
dc.date.issued2007-12-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8SFP62-
dc.description.abstractEssay about brazilian guitar player Raphael Rabello's (1962-1995) approach to Odeon (1910), a landmark choro by brazilian composer and pianist Ernesto Nazareth (1863-1934), departing from a comparison among (1) the original edition for piano, (2) commercial and non-commercial audio and video recordings by Raphael Rabello and (3) a classical transcription for guitar by Antônio Sinópoli. We recurred to the concept of Representation of the Original Instance by ARAGÃO (2001) to explain the processes of arrangement and improvisation. We referred to ALMEIDA (1999), and SANTOS (2001) on stylistic aspects; to CHEDIAK (1986) regarding improvisation; and to ZANON (2004) regarding technical issues of the guitar. The appendix includes transcriptions of the arrangements and improvisation in the recordings.pt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre a abordagem popular realizada pelo violonista Raphael Rabello (1962-1995) sobre a peça Odeon (1910) do compositor e pianista Ernesto Nazareth (1863-1934), a partir da comparação entre (1) edição original para piano, (2) gravações (comerciais e não-comerciais) em áudio e vídeo de Raphael Rabello e (3) a transcrição para violão nos moldes da tradição erudita de Antônio Sinópoli. Utilizou se o conceito de Instância de Representação do Original de ARAGÃO (2001) sobre os processos de arranjo e improvisação e os referenciais de ALMEIDA (1999) e SANTOS (2001) sobre aspectos estilísticos; de CHEDIAK (1986) e FREITAS (1995) sobre aspectos teóricos da improvisação; e de ZANON (2004) acerca dos aspectos técnicos do violão. Inclui, nos anexos, transcrições dos arranjos e improvisação das gravações.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRaphael Rabellopt_BR
dc.subjectarranjo musicalpt_BR
dc.subjectchoropt_BR
dc.subjectimprovisaçãopt_BR
dc.subjectOdeonpt_BR
dc.subjectmúsica popularpt_BR
dc.subjectErnesto Nazarethpt_BR
dc.subjectbrasileirapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleRaphael Rabello e Odeon de Ernesto Nazareth: interpretação, arranjo e improvisaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alvimar_liberato_nunes_disserta__o_mestrado.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.