Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ATXN9W
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Betania Parizzi Fonsecapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Felipe de Oliveira Amorimpt_BR
dc.contributor.referee2Walenia Marilia Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorGreyce Ornelas Viana Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:40:19Z-
dc.date.available2019-08-14T10:40:19Z-
dc.date.issued2017-09-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ATXN9W-
dc.description.abstractThis present work presents an exploratory research whose objective is to investigate how acoustic analysis softwares can act as pedagogical tool in lyric singing lessons in a Brazilian institution of higher education. The research used an exploratory methodology, in controlled environment, that is, in a laboratory. Seven sopranos and a singing teacher used the acoustic analysis software in two vocalizes to visualize three vocal technical aspects: (1) vocal quality; (2) regularity of the vibrato, and (3) breaking in the vocal registers. Each of these excerpts was sung and investigated in three different situations: (1) without visual feedback and without the guidance of the teacher; (2) with visual feedback, but without teacher's guidance; (3) with visual feedback and teacher guidance. The results point to improvements in the performance of the singers with visual feedback, mainly with the help of the teacher. The most experienced sopranos obtained better results with the use of the software, which was confirmed by the literature. The knowledge about acoustic and physiology of the voice is essential in the use of this kind of tool, which has proved to be very useful in visualizing and improving the vocal technical aspects worked.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho é uma pesquisa de caráter exploratório, onde testamos a utilização do software Overtone Analyser como ferramenta pedagógica para visualização de aspectos técnicos vocais em aulas de canto lírico em uma universidade brasileira. A pesquisa foi realizada em ambiente controlado, ou seja, em um laboratório. Sete sopranos e uma professora de canto de ensino superior utilizaram o software de análises acústicas em dois vocalises, buscando visualizar três aspectos técnico vocais: (1) qualidade vocal; (2) regularidade do vibrato, e (3) quebra da voz nas passagens de registro. Cada um destes trechos foi cantado e averiguado em três diferentes situações de execução: (1) sem o feedback visual e sem a orientação do professor; (2) com o feedback visual, mas sem orientação do professor; (3) com o feedback visual e com a orientação do professor. Os resultados apontam melhorias na performance das cantoras com o feedback visual, principalmente com o auxilio do professor. As sopranos mais experientes obtiveram melhores resultados com a utilização do software, o que foi confirmado pela literatura. Concluiu-se que os conhecimentos sobre acústica e fisiologia da voz são imprescindíveis na utilização desse tipo de ferramenta, que se mostrou bastante útil na visualização e melhoria dos aspectos técnico vocais trabalhados.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectensino do cantopt_BR
dc.subjectacústica da vozpt_BR
dc.subjectFeedback visual em tempo realpt_BR
dc.subjectsoftware de análise acústica e cantopt_BR
dc.subject.otherVoz Educacaopt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherCanto Instrução e ensinopt_BR
dc.subject.otherAcústica musicalpt_BR
dc.titleSoftwares de análise acústica como ferramenta pedagógica no ensino do cantopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___greyce_ornelas.pdf13.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.