Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-BC6GSU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sergio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Marco Antonio Farias Scarassattipt_BR
dc.contributor.referee2Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.referee3Cesar Marino Villavicencio Grossmannpt_BR
dc.creatorFelipe Jose Oliveira Abreupt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T19:20:52Z-
dc.date.available2019-08-11T19:20:52Z-
dc.date.issued2013-12-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-BC6GSU-
dc.description.abstractThe main goal of this research is to describe the operation and the learning process of the game piece Cobra, an experimental and open composition using free improvisation, developed by John Zorn in 1984. By conducting two practical assemblies in the course of two years, Ive got into the piece under different approaches, encompassing its improvisational, compositional and performatic potentials. The game uses cards and signs among the musicians to articulate series of improvisational systems, each one with its own rules. Emerging from interactions/relationships between musicians, each version of the game is unique and can have any length or instrumentation, always being a collective creation. The dissertation describes this learning process critically, including a brief historical approach of improvisation (chapter 1) and of Zorns compositional trajectory and his game pieces (chapter 2), followed by a detailed description of the piece Cobra and by reflexions raised by its practical assembly.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo principal desta pesquisa é descrever o funcionamento e o processo de aprendizagem do jogo musical Cobra, de John Zorn, uma composição experimental e aberta que utiliza processos de livre improvisação, finalizada em 1984. Através da realização de duas montagens práticas ao longo de dois anos, nos apropriamos desta obra sob diferentes enfoques, abarcando seu potencial improvisatório, composicional e performático. No jogo, placas e sinais entre os músicos são utilizados para articular uma série de modos de improvisação, cada qual com suas próprias regras. Surgindo das interações/relações entre os músicos, cada versão do jogo é única, podendo ter qualquer duração/instrumentação e sendo sempre uma criação coletiva. A dissertação descreve criticamente esse aprendizado, incluindo uma breve abordagem histórica da improvisação (capítulo 1) e da trajetória composicional de Zorn e seus game pieces (capítulo 2), seguida de uma descrição detalhada do jogo Cobra e de reflexões suscitadas em sua montagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCobrapt_BR
dc.subjectJohn Zornpt_BR
dc.subjectLivre improvisaçãopt_BR
dc.subjectObra Abertapt_BR
dc.subjectComposiçãopt_BR
dc.subjectgame piecespt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherComposição musical por computador  pt_BR
dc.subject.otherJogos musicados  pt_BR
dc.subject.otherImprovisação (Música)pt_BR
dc.titleO Jogo Musical COBRA (1984) de John Zorn: reflexões sobre sua história e práticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
felipejose_cobra_zorn_final.pdf5.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.