Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-66ZGKV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jacyntho Jose Lins Brandaopt_BR
dc.contributor.referee1Teodoro Renno Assuncaopt_BR
dc.contributor.referee2Tereza Virginia R Barbosapt_BR
dc.contributor.referee3Imaculada Maria Guimarães Kangussupt_BR
dc.contributor.referee4Jair Tadeu da Fonsecapt_BR
dc.creatorCelina Figueiredo Lagept_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T16:10:44Z-
dc.date.available2019-08-13T16:10:44Z-
dc.date.issued2004-12-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-66ZGKV-
dc.description.abstractThe aim of this research is to study some aspects of Homer's Odyssey reception in the field of Visual Arts, specifically Fine Arts and Cinema. We analysed the visuallity inside the poem and how the poet stimulates plastic imagination trough visible and invisible images. About Fine Arts, we investigated the Cyclops iconography at ancient sculptures and paintings, the relationship with the Homeric epic and the way how theserepresentations had incorporated multiple cultural references. In the area of Cinema, we made critical comments about two films by important contemporary film-makers, Contempt by Jean Luc Godard and Ulysses Gaze by Theo Angelopoulos, that had established dialogues with Homer and revealled new points of view about Odyssey. Then, we analysed some concepts related to the Intersemiotic Translation and to the Aesthetic Tradition, in the aim to demonstrate how the translations works could offer to the artists one very rich field of expression and creativity. In this sense, we proposed one reformulation of the Homeric Question, suggesting that it could be mainly focussed by the point of view of the poems receptionpt_BR
dc.description.resumoO objetivo central desta tese é estudar aspectos da recepção da Odisséia de Homero no campo das artes visuais, a saber, das artes plásticas e do cinema. Para tal, analisamos a visualidade presente no poema e o modo como o poeta estimula a imaginação plástica através de imagens visíveis e invisíveis. Na esfera das artes plásticas, investigamos a iconografia do ciclope no âmbito da escultura e da pintura antigas, o seu intercruzamento com a épica homérica e o modo como essas representações incorporam múltiplas referências culturais. Na área do cinema, tecemos comentários sobre dois filmes de importantes cineastas contemporâneos, O Desprezo de Godard e Um olhar a cada dia de Angelópoulos, que estabelecem um diálogo com Homero e lançam novos olhares sobre a Odisséia. Finalmente, analisamos alguns conceitos relativos à tradução intersemiótica e à tradição estética ocidental, a fim de demonstrar como as operações tradutórias oferecem aos artistas um campo fértil de expressão e de criação. Nesse sentido, propusemos uma reformulação da questão homérica, sugerindo que ela deva ser enfocada do ponto de vista da recepção dos poemaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Literáriospt_BR
dc.subject.otherO Desprezo (Filme)pt_BR
dc.subject.otherCiclope (Mitologia grega)pt_BR
dc.subject.otherAngelópoulos, Theopt_BR
dc.subject.otherUm Olhar a cada dia (Filme)pt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura épica gregapt_BR
dc.subject.otherHomero Odisséia Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherArte gregapt_BR
dc.subject.otherGodard, Jean-Luc 1930-pt_BR
dc.subject.otherLiteratura e cinemapt_BR
dc.titlePara ver a Odisséia: entre a literatura, as artes plásticas e o cinemapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
para_ver_a_odisseia.pdf5.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.