Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-7LTGK7
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Quem dá as cartas?: discursividade e retórica nas cartas de campanha eleitoral à Reitoria da UFMG em 2005
Authors: Humberto Cesar Clemente Mendes
First Advisor: Junia Diniz Focas
First Referee: Jacyntho Jose Lins Brandao
Second Referee: Glaucia Muniz Proenca Lara
Abstract: Esta pesquisa aborda o teor as cartas de campanha utilizadas pelos candidatos que disputavam a Reitoria da UFMG, em 2005, segundo os aspectos de discursividade e de utilização de um quadro retórico para a construção de um discurso político e científico. São utilizados os pressupostos teóricos da Nova Retórica, de Perelman e Olbrechts-Tyteca (2005), os elementos constitutivos do argumento retórico ethos, pathos e logos, segundo Reboul (2004) e Amossy (2005), assim como concepções de Habermas (1990) sobre as razões estratégica e comunicativa. O objetivo é demonstrar como as cartas, direcionadas aos três segmentos professores, técnico-administrativos e estudantes identificam imagens que as chapas constroem da comunidade acadêmica, e também propor uma reflexão sobre o processo eleitoral na UFMG em virtude dos índices de comparecimento às urnas. Os resultados afirmam a politicidade do discurso acadêmico e revelam um esvaziamento do debate político, na medida em que questões centrais do mundo universitário são colocadas em segundo plano.
Abstract: This survey aims to analyse the letters written by the candidates of the 2005 UFMG electoral campaign for Rector according to aspects of dicursivity and use of a theoretical framework for the construction of a political-scientific discourse. The theoretical principles of the Perelmansand Olbrechts-Tytecas New Rethoric (2005), the constitutive elements of the Rebouls (2004) and Amossys (2005) rethorical argument ethos, pathos and logos as well as Habermass (1990) concepts of strategic and communicative actions are considered. The aim of these choices is to demonstrate how the letters addressed to three segments of the universitarian community teachers, technical and clerical staffs, and students allow the identification of images that the candidates make of the academic community, and to propose a reflection on that electoralprocess, taking into account the indices of achieved votes. The results of the survey affirm the politicity of the academic discourse and reveal a preemption of the political debate, since fundamental issues regarding the universitarian community are taken as background ones.
Subject: Persuasão (Retórica)
Discussões e debates
Análise do discurso
Textos discursivos
Discursos de campanha eleitoral
Lingüistica
Dialetica
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-7LTGK7
Issue Date: 28-Aug-2008
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1165m.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.