Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DNEBV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Miguir Terezinha Vieccelli Donosopt_BR
dc.contributor.referee1Mercia Heloisa Ferreira Cunhapt_BR
dc.creatorRoberta Maria de Jesuspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T13:31:33Z-
dc.date.available2019-08-12T13:31:33Z-
dc.date.issued2012-02-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DNEBV-
dc.description.abstractThe nurse, nowadays, is looking for new fields of endeavor. Among these, the area of teaching has been broadly practiced, as job market is still satisfactory. However, the nurse needs to acquire expertise to work in teaching, contributing to the training of critical, reflective and innovative students. It is perceived that there is no sufficient preparation for teaching in undergraduate courses in nursing. To invest in teaching, it is necessary first to identify his/her profile, recognizing, among other aspects, the weaknesses that may interfere with the act of teaching. Thus, this study aimed to identify the teachers profile of a technical nursing school of Belo Horizonte. A descriptive study of transverse quantitative approach was conducted, using as study variables: gender, religion, marital status, age, number of children, degree of schooling, professional formation, professional experience, employee links, working hours, monthly income, disciplines taught, working and teaching time. This study showed that 45.5% of nurses who work as teachers in a nursing technical course had dual journey of work, earning two to four minimum salaries, and do not have undergraduate neither on training nor education, which can be considered a complicating factor for teaching nursing, considering that educating is not only transmitting knowledge, but provide a critical reflective, innovative and transformative educational training.pt_BR
dc.description.resumoO enfermeiro, nos dias atuais, vem buscando novos campos de atuação. Dentre esses, a área da docência vem sendo exercida com maior abrangência, uma vez que o mercado de trabalho ainda é satisfatório. Contudo, o enfermeiro precisa adquirir conhecimentos específicos para atuar na docência, contribuindo para a formação de alunos críticos, reflexivos e inovadores. Percebe-se que não há preparo suficiente para o exercício da docência durante os cursos de graduação em Enfermagem. Para que se invista no docente, faz-se necessário inicialmente identificar seu perfil, reconhecendo, entre outros aspectos, as fragilidades que podem interferir no ato de lecionar. Dessa forma, o presente estudo visou identificar o perfil dos docentes de uma escola técnica de enfermagem de Belo Horizonte. Foi realizado um estudo descritivo de abordagem quantitativa transversal, usando como variáveis de estudo: sexo, religião, estado civil, idade, número de filhos, grau de escolaridade, formação profissional, experiências profissionais, vínculos empregatícios, jornada de trabalho, renda mensal, disciplinas ministradas, trabalho e tempo de exercício na docência. Este estudo permitiu concluir que 45,5% dos enfermeiros que atuam como docentes do curso técnico de enfermagem tinham jornada dupla de trabalho, recebem de dois a quatro salários mínimos e não possuem formação em licenciatura ou pedagogia, o que pode ser considerado um fator dificultador para a docência em enfermagem, visto que, educar não é somente transmitir conhecimento, mas propiciar uma formação educativa crítica, reflexiva, inovadora e transformadora.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em enfermagempt_BR
dc.subjectDocentes de enfermagempt_BR
dc.subjectPesquisa em enfermagempt_BR
dc.subjectEscolas de enfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titlePerfil socioeconômico e demográfico dos professores de um curso de técnico de enfermagem de Belo Horizonte - Minas Geraispt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
corre__o_final___c_pia.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.