Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HMJKG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Fernanda Salcedo Repolespt_BR
dc.contributor.referee1Andre Luiz Freitas Diaspt_BR
dc.contributor.referee2Miracy Barbosa de Sousa Gustinpt_BR
dc.contributor.referee3Ricardo Fabrino Mendoncapt_BR
dc.creatorAgnelo Corrêa Vianna Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:05:49Z-
dc.date.available2019-08-12T07:05:49Z-
dc.date.issued2014-02-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HMJKG-
dc.description.abstractThe Constitution of 1988 changed the paradigms concerning water , publicizing its domain, turned into a public asset of common use and decentralizing its management , with the creation of the National System for Water Resources Management . The dissertation discusses the constitutional paradigm shift , provided the effective participatory democracy in organizations Watershed , with the introduction of proceduralist democracy , the multiplicity of uses and river basin management . To do so , work with the theory of proceduralist democracy, Jürgen Habermas , and the theory of symbolic power , Pierre Bourdieu . The theory of democracy and dissent , Jacques Rancière , seek to demonstrate the complexity of empirical situations presented in case studies , which sometimes have conflicting clippings , requiring antagonistic theories such as Bourdieu and Habermas , for their understanding but without losing the uniqueness . The goal is not to reconcile these theories , but rather a plural view of the empirical aspects , thus demonstrating the potential for emancipation and transformation of the theoretical frameworks used.pt_BR
dc.description.resumoA Constituição, de 1988, modificou os paradigmas referentes à água, publicizando seu domínio, transformada em um bem público de uso comum do povo e descentralizando sua gestão, com a criação do Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos. A dissertação discute se a mudança paradigmática constitucional, proporcionou a efetiva democratização participativa nos Organismos de Bacia Hidrográfica, com a introdução da democracia procedimentalista, a multiplicidade de usos e a gestão por bacia hidrográfica. Para tanto, trabalhará com a teoria da democracia procedimentalista, de Jürgen Habermas, e a teoria do poder simbólico, de Pierre Bourdieu. A teoria da democracia como dissenso, de Jacques Rancière, procurará demonstrar a complexidade das situações empíricas, apresentadas por estudos de caso, que, algumas vezes, apresentam recortes contraditórios, que necessitam de teorias antagônicas, como as de Bourdieu e Habermas, para sua compreensão, mas sem perder a unicidade. O objetivo não é a compatibilização dessas teorias; mas, sim, uma visão plural dos aspectos empíricos, demonstrando, assim, o potencial de emancipação e transformação dos marcos teóricos utilizados.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrganismos de baciapt_BR
dc.subjectRecursos hídricospt_BR
dc.subjectDeliberação públicapt_BR
dc.subjectPoder simbólicopt_BR
dc.subjectÁguapt_BR
dc.subject.otherDireitopt_BR
dc.titleOrganismos de bacia: democracia procedimentalista ou simbólica?pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_agnelo_corr_a_vianna_j_nior.pdf480.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.