Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HMJKG
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Fernanda Salcedo Repoles | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Andre Luiz Freitas Dias | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Miracy Barbosa de Sousa Gustin | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Ricardo Fabrino Mendonca | pt_BR |
dc.creator | Agnelo Corrêa Vianna Júnior | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T07:05:49Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T07:05:49Z | - |
dc.date.issued | 2014-02-20 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HMJKG | - |
dc.description.abstract | The Constitution of 1988 changed the paradigms concerning water , publicizing its domain, turned into a public asset of common use and decentralizing its management , with the creation of the National System for Water Resources Management . The dissertation discusses the constitutional paradigm shift , provided the effective participatory democracy in organizations Watershed , with the introduction of proceduralist democracy , the multiplicity of uses and river basin management . To do so , work with the theory of proceduralist democracy, Jürgen Habermas , and the theory of symbolic power , Pierre Bourdieu . The theory of democracy and dissent , Jacques Rancière , seek to demonstrate the complexity of empirical situations presented in case studies , which sometimes have conflicting clippings , requiring antagonistic theories such as Bourdieu and Habermas , for their understanding but without losing the uniqueness . The goal is not to reconcile these theories , but rather a plural view of the empirical aspects , thus demonstrating the potential for emancipation and transformation of the theoretical frameworks used. | pt_BR |
dc.description.resumo | A Constituição, de 1988, modificou os paradigmas referentes à água, publicizando seu domínio, transformada em um bem público de uso comum do povo e descentralizando sua gestão, com a criação do Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos. A dissertação discute se a mudança paradigmática constitucional, proporcionou a efetiva democratização participativa nos Organismos de Bacia Hidrográfica, com a introdução da democracia procedimentalista, a multiplicidade de usos e a gestão por bacia hidrográfica. Para tanto, trabalhará com a teoria da democracia procedimentalista, de Jürgen Habermas, e a teoria do poder simbólico, de Pierre Bourdieu. A teoria da democracia como dissenso, de Jacques Rancière, procurará demonstrar a complexidade das situações empíricas, apresentadas por estudos de caso, que, algumas vezes, apresentam recortes contraditórios, que necessitam de teorias antagônicas, como as de Bourdieu e Habermas, para sua compreensão, mas sem perder a unicidade. O objetivo não é a compatibilização dessas teorias; mas, sim, uma visão plural dos aspectos empíricos, demonstrando, assim, o potencial de emancipação e transformação dos marcos teóricos utilizados. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Organismos de bacia | pt_BR |
dc.subject | Recursos hídricos | pt_BR |
dc.subject | Deliberação pública | pt_BR |
dc.subject | Poder simbólico | pt_BR |
dc.subject | Água | pt_BR |
dc.subject.other | Direito | pt_BR |
dc.title | Organismos de bacia: democracia procedimentalista ou simbólica? | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_agnelo_corr_a_vianna_j_nior.pdf | 480.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.