Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A5BMRU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Livia Mara Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee1Silvio Seno Chibenipt_BR
dc.contributor.referee2Rogerio Antonio Lopespt_BR
dc.creatorStephanie Hamdan Zahreddinept_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T16:23:23Z-
dc.date.available2019-08-10T16:23:23Z-
dc.date.issued2013-12-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A5BMRU-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the concept of custom or habit in Book I of Humes Treatise of Human Nature. The interpretative tradition acknowledges the relevance of this concept to Humes theory especially in the context of Humes analysis of causality and in the widely known problem of induction , but rarely deals with the investigation of other fields of customs influence. Even in the context of causality, the independent and thorough study of custom is scarce. In this scenario, we develop an analysis of custom, according to Hume, that includes: i) its conceptual study the words custom and habit have nuances in Humes approach which are distinct from both the dictionary definitions and the approaches of Humes philosophical predecessors; ii) the examination of its role in a) the formation of abstract ideas, b) causality, c) general rules, and d) in the belief in the existence of the external world, which are basic processes of humans epistemic constitution. After this analysis, developed in chapter I and II of the thesis, in chapter III: iii) we emphasize a) the prescriptive dimension of Humes epistemological use of custom, which allows us to differentiate between customs reliable and unreliable effects. This opens the way to finding b) its foundational status in the knowledge of matters of fact.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo analisar o conceito de costume ou hábito no livro I do Tratado da Natureza Humana de David Hume. A tradição interpretativa reconhece a relevância deste conceito na teoria de Hume, principalmente na discussão da causalidade e do tão conhecido problema da indução, mas raramente se ocupa do exame dos outros domínios de sua influência e, mesmo no âmbito da causalidade, o seu exame independente e minucioso é escasso. Neste cenário, desenvolvemos um trabalho sobre o costume que inclui: i) seu estudo conceitual pois os termos costume e hábito possuem, na abordagem de Hume, nuances que não se observam, nem nas definições do dicionário, nem nas abordagens de seus predecessores filosóficos; ii) a análise de sua atuação a) na formação das ideias abstratas, b) na causalidade, c) nas regras gerais e d) na crença na existência do mundo exterior processos básicos da cognição humana. Após este trabalho, nos capítulos I e II da dissertação, constatamos, no capítulo III, que: iii) o uso do costume na epistemologia de Hume possui a) uma dimensão prescritiva, a qual nos permite diferenciar seus efeitos confiáveis daqueles que não o são, o que possibilita o correto proceder em nossos raciocínios. Isso abre caminho para constatarmos, também, b) seu estatuto de fundamento do conhecimento sobre questões de fato.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectDavid Humept_BR
dc.subjectCostumept_BR
dc.subjectFilosofia modernapt_BR
dc.subject.otherEpistemologiapt_BR
dc.subject.otherFilosofia moderna XVIIIpt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherHume, David, 1711-1776Tratado da natureza humanapt_BR
dc.titleCostume no livro I do Tratado da natureza humana de David Humept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_definitiva_imprimir.pdf11.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.