Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A79J9M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Simone Dutra Lucaspt_BR
dc.creatorMônica Maria da Costa Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T15:29:56Z-
dc.date.available2019-08-12T15:29:56Z-
dc.date.issued2012-07-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A79J9M-
dc.description.abstractThe Brazilian population is predominantly young and adolescentsconstitute a significant portion of this population group. Objective: To raise the literature theoretical basis to support a proposal for oral health education impactful for teens. Methodology: literature review searched in books and articles in periodicals found in the databases LILACS, BBO, MEDLINE using the keywords teenager, dental problems, susceptibility, health education. Results: It was found that guided education models in the teaching of scientific knowledge and transmission of behavioral rules result in little or no change in the habits of the students. Especially when these students are teenagers who often exhibit behaviors of dispute, rejection of rules and apathy. Recent studies show that to be learning with possible change in behavior, there must be an interaction between social representations (also called learn common sense) and scientific knowledge. Conclusions: educators should allow individuals to express their knowledge and share their experiences. For this, they must resort totechniques that facilitate the free expression with workshops and groupdynamics.pt_BR
dc.description.resumoRESUMOA população brasileira é predominantemente jovem e os adolescentesconstituem uma parcela expressiva deste contingente populacional. Objetivo: levantar na literatura subsídios teóricos que sustentem uma proposta de educação em saúde bucal impactante para os adolescentes. Metodologia: revisão de literatura pesquisada em livros e artigos de publicações periódicas encontradas nas bases de dados LILACS, BBO, MEDLINE utilizando as palavras chave adolescente, problemas bucais, susceptibilidade, educação em saúde. Resultados: foi encontrado que os modelos de educação pautados no ensino de conhecimentos científicos e transmissão de regras comportamentaisresultam em pouca ou nenhuma mudança nos hábitos dos educandos.Principalmente quando esses educandos são adolescentes que, com frequência, apresentam comportamentos de contestação, não aceitação de regras e apatia. Os estudos recentes mostram que, para haver aprendizagem com possível mudança de comportamento, é necessário que haja uma interação entre as representações sociais (também chamadas de saber do senso comum) e o conhecimento científico. Conclusões: os educadores devem permitir que os indivíduos manifestem seus saberes e compartilhem suas experiências. Para isto, devem lançar mão de técnicas que facilitem a livre expressão com oficinas e dinâmicasde grupo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOficinaspt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectDinâmicas de grupopt_BR
dc.subjectEducação em saúde bucalpt_BR
dc.subjectRepresentação socialpt_BR
dc.subject.otherEstratégia Saúde da Famíliapt_BR
dc.titleEducação em saúde bucal para o adolescentept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Saúde da Família I

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educa__o_em_sa_de_bucal_para_o_adolescente___tcc_m_nica.pdf322.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.