Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AD4Q42
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Relações entre território e educação na comunidade quilombola de Vila Santo Isidoro - Berilo/MG
Authors: Tatiane Campos dos Santos
First Advisor: Jose Antonio Souza de Deus
First Co-advisor: Shirley Aparecida de Miranda
First Referee: Icléa Albuquerque Vargas
Second Referee: Angela Maria da Silva Gomes
Third Referee: Valeria de Oliveira Roque Ascencao
Abstract: Neste trabalho, investigou-se o papel da Escola e os processos de construção da Identidade na comunidade quilombola de Vila Santo Isidoro, localizada em Berilo, Vale do Jequitinhonha, em Minas Gerais, sob a ótica da Geografia Cultural/ Etnogeografia. Analisaram-se, nessa perspectiva, algumas ações educativas realizadas na comunidade. Os procedimentos metodológicos utilizados para o desenvolvimento da pesquisa compreenderam: pesquisa bibliográfica e documental; pesquisa a campo; caminhada transversal; realização de entrevistas semiestruturadas; e elaboração de mapas mentais. Concluiu-se que a Escola Estadual Santo Isidoro, inserida na comunidade, é um instrumento com potencial de legitimar os aspectos identitários do grupo estudado. Ressalte-se, a propósito, que essa Escola, por ter sido resultado da luta de um morador da própria comunidade, tem a especificidade de estar na comunidade e ser da comunidade, ou seja, as ações desenvolvidas na mesma resultam de um esforço coletivo em valorizar o cotidiano do grupo.
Abstract: In this research, we have investigated the role of School and the construction of Identity in Vila Santo Isidoro Maroons community, located in Berilo, Jequitinhonha Valley/ Minas Gerais, in the perspective of Cultural Geography/ Ethnogeography. Some educational activities developed in the community were analysed in this sense. The methodological tools adopted for the development of this study included: bibliographic and documentary research; field works; cross walk; carrying out semi-structured interviews and development of mental maps. It was concluded Santo Isidoro State School, inserted in the community, is an instrument with the potential to legitimize the identity aspects of the group studied. It should be noted that the School was a result of the struggle of a community's own resident and so, it has the specificity of being in the community and being of the community; and, as a consequence, the actions taken there result of a collective effort to enhance the group's everyday life
Subject: Territorialidade humana 
Educação
Geografia humana  Berilo (MG) 
Comunidade
Quilombos  Berilo (MG) 
Identidade
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AD4Q42
Issue Date: 21-Aug-2015
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_2016_tatiane__1_junho.pdf3.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.