Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANJN8T
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Emilia Caixeta de Castro Limapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Alfredo Luis Martins Lameirao Mateuspt_BR
dc.creatorLeandro Henrique Fantinipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T07:05:04Z-
dc.date.available2019-08-13T07:05:04Z-
dc.date.issued2016-02-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANJN8T-
dc.description.abstractThe goal of this work was to share investigations made about the possible uses of video in science education, especially in chemistry teaching. In particular, we try to think how the science teacher can use scientific videos in his practice. There are many kinds of videos that can be used in the classroom. We created categories that may help the teacher to recognize the purpose and the way he can use this resource in the classroom and that can contribute to a better understanding of the possible uses of videos by him and his students. Some categories identified by us were: I) videos of experiments, II) videos as tutorials for the teacher, III) videos that allow data collection, IV) linked videos, V) contextualized videos. We present examples of videos of each category, by selecting materials already published and, in some cases, unique video productions prepared exclusively for this work. The study highlights the importance of video in chemistry lessons and brings some Internet portals that have a large collection of resources that can be accessed by students and teachers. It is hoped that this material, along with the book, which was published together with this dissertation can help teachers with the most appropriate choice of a video for its class.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho objetivou compartilhar algumas investigações que fizemos sobre as possibilidades dos usos de vídeos em ensino de ciências, em especial no ensino de química. Em particular, procuramos pensar o modo como o professor de ciências pode utilizar em sua prática, vídeos científicos. Muitas são as variedades de vídeos e os modos como estes podem ser usados em sala. Após consultas e exames de vários vídeos, criamos categorias que poderão auxiliar o professor a reconhecer o propósito e a maneira como ele pode utilizar tal recurso em sala de aula, podendo contribuir para uma melhor percepção sobre os possíveis usos dos vídeos por ele e pelos alunos. Algumas categorias identificadas por nós foram: I) vídeos de experimentos, II) vídeos como tutoriais para o professor, III) vídeos que permitem a obtenção de dados, IV) vídeos encadeados, V) vídeos contextualizados. Para se criar estas categorias utilizou-se materiais já publicados sobre o tema e em alguns casos, produções de vídeos únicos e exclusivos para este trabalho. O estudo ressalta a importância do vídeo em aulas de química e traz alguns portais da internet que possuem um vasto acervo que podem ser acessados por alunos e professores. Espera-se assim, que este material, juntamente com o livro, que foi publicado com esta dissertação possa auxiliar principalmente o professor na escolha mais apropriada de um vídeo para sua aula.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de Químicapt_BR
dc.subjectCategoriaspt_BR
dc.subjectVídeopt_BR
dc.subject.otherEnsino audiovisualpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherQuimica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherInovações educacionaispt_BR
dc.subject.otherVideoteipes na educaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino Meios auxiliarespt_BR
dc.titleO uso de vídeos em aulas de Químicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_mestrado_leandro.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.