Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8CLLTS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Julio Emilio Diniz Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.contributor.referee2Miguel Gonzalez Arroyopt_BR
dc.contributor.referee3Joao Valdir Alves de Souzapt_BR
dc.contributor.referee4Vânia Aparecida Costapt_BR
dc.creatorTatyanne Gomes Marquespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T21:36:11Z-
dc.date.available2019-08-10T21:36:11Z-
dc.date.issued2010-06-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8CLLTS-
dc.description.abstractThis research, entitled "Pedagogia da Terra: Meanings from Rural Educators about their Teacher Education Program, aimed to interpret the meanings assigned by rural educators to the Pedagogia da Terra Teacher Education Program, developed in Satate University of Bahia (UNEB) at campus of Bom Jesus da Lapa. The used concept of meanings adopted in this thesis implied to understand not only the meanings themselves the most recurrent in the statements of the interviewees but also their reason. Therefore, we looked for stablishing a causal connection between the proposal of this Teacher Education Program, object of this research, and rural education linked to the political and pedagogical project of social movements that struggle for land reform. The requested approach was based, then on the qualitative tenets of the research. Questionnaires and semi-structured interviews, as document analysis to characterize and contextualize the course plan were used. Through dialogue with authors that also discuss the theme, including Arroyo (2004, 2007, 2008, 2010), Caldart (1996, 1997, 2000, 2002, 2004, 2008), Diniz-Pereira (2004, 2008), Fernandes (2004),Molina (2009, 2010), Lins (2006) and through the procedures used in data analysis, it was possible to interpret the meanings assigned by rural educators to Pedagogia da Terra Teacher Education Program are personal, technical and professional; and, political/ideological. These meanings, recurrent in the interviewees statements, are linked, asevidenced by the data, to the experiences of these educators, especially to their activism in social movements to which they belongpt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa, intitulada Pedagogia da Terra: significados da formação para educadores e educadoras do campo, teve como objetivo interpretar os significados atribuídos pelos educadores do campo à formação no curso Pedagogia da Terra, desenvolvido na UNEB campus de Bom Jesus da Lapa. O conceito de significados utilizado implicou compreender não só que temas (significados) eram os mais recorrentes nos depoimentos dos sujeitos investigados como também o porquê deles. Por esta razão, buscou-se estabelecer uma conexão causal entre a proposta de formação de educadores do campo, objeto desta investigação, e a educação do campo vinculada ao projeto político e pedagógico dos movimentos sociais de luta pela reforma agrária. A abordagem que se fez necessária fundamentou-se, portanto, nos pressupostos qualitativos de pesquisa. Utilizou-se de questionários e entrevistas semi-estruturadas, bem como de análises de documentos para contextualizar e caracterizar a proposta do curso. Por meio do diálogo com autores que também discutem a temática, entre eles Arroyo (2004, 2007, 2008, 2010), Caldart (1996, 1997, 2000, 2002, 2004, 2008), Diniz-Pereira (2004, 2008), Fernandes (2004), Molina (2009, 2010), Lins (2006) e por intermédio dos procedimentos adotados na análise dos dados, foi possível interpretar que os significados atribuídos pelos educadores do campo à formação no curso Pedagogia da Terra são pessoais, técnico-profissionais e políticos/ideológicos. Estessignificados, recorrentes nos depoimentos dos entrevistados, vinculam-se, como evidenciado pelos dados, às experiências dos educadores, especialmente, à militância nos movimentos sociais de que fazem partept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPedagogia da terrapt_BR
dc.subjectSignificadospt_BR
dc.subjectFormação de educadores e educadoraspt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores  Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.titlePedagogia da terra: significados da formação para educadores e educadoras do campopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ufmg__tatyanne_gomes_marques_.pdf2 MBAdobe PDFView/Open
disserta__o_ufmg__tatyanne_gomes_marques_.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.