Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8ZKQ7U
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Orlando Gomes de Aguiar Juniorpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Celia Abicalil Belmiropt_BR
dc.contributor.referee1Celia Abicalil Belmiropt_BR
dc.contributor.referee2Carmen Maria De Caro Martinspt_BR
dc.contributor.referee3Maria Ines Mafra Goulartpt_BR
dc.creatorAndreza Fortini da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T05:26:57Z-
dc.date.available2019-08-13T05:26:57Z-
dc.date.issued2012-06-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8ZKQ7U-
dc.description.abstractThe aim of this work is to show how a teacher of the basic education initial years has established bonds between the students initial contributions on the subject of water and the elements that had composed the multimodal sequence of science classes. In orderto evince these bonds we examine the discursive interactions in the four first lessons of the sequence trying to find the links between events that had been evoked and developed by the teacher with intense participation of the children. We use theoretical references from qualitative analysis to formulate a critical and methodological approach of the sociohistorical perspective articulating our reflection with some main aspects of socialsemiotics. Our interest is to examine the didactic strategies lead by the teacher highlighting the presence of visual resources in the activities of text production seen as practices of alphabetization and literacy in the context of science classes. Thus we use the following analytical categories: discourse marks of the opening lesson and of the preliminarydiscussions concerning the activity in the students production; evidences of change in the initial repertoires of the students; evidences of relations between the situations that provide examples of the use of water in the daily life and that treat water as an object of science studies.We also search to analyze the drawings made by the children as a form of language and the contributions and limitations of an animated and interactive info-graphic as a resource of mediation in the process of knowledge construction in the sequence of the science lessons on the subject of water. In order to examine the effectiveness of thechildrens production of drawings as a way of meaning construction, the analyses search to understand which relations can be established between the drawings and the verbal and written texts verbal produced by the children. These analyses are made at two moments ofthe education sequence on the subject of water: in the first lesson observing the childrens preliminary ideas - and in the fourth lesson after the use of an animated infographic about the cycle of the water in the nature. The data collection was made in a third year group of Basic Formation of a public school of Contagem, metropolitan region of thecity of Belo Horizonte/Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca examinar como uma professora dos anos iniciais do ensino fundamental estabeleceu vínculos entre as contribuições iniciais dos alunos sobre o tema água e os elementos que compuseram a sequência multimodal das aulas de ciências. Para isso, examinamos as interações discursivas nas quatro primeiras aulas da sequência, buscando elos entre eventos que foram evocados e desenvolvidos pela professora com intensa participação das crianças. A partir do referencial de análise qualitativa, utilizamos os construtos teóricos e metodológicos da perspectiva sócio-histórica aliados aos aspectos da semiótica social. Interessa-nos examinar as estratégias didáticas conduzidas pela professora, destacando-se a presença de recursos visuais nas atividades de produção de textos, entendendo-as como práticas de alfabetização e letramento no contexto das aulas de ciências. Para isso, utilizamos como critérios de análise: marcas do discurso da aula de abertura e das discussões preliminares à atividade na produção dos alunos; evidências de mudanças nos repertórios iniciais dos alunos; evidências de relações entre as situações que exemplificam a água na vida cotidiana e a água como objeto de estudo de ciências. Buscamos investigar, ainda, os desenhos das crianças compreendidos como linguagem e as contribuições e limitações de um infográfico animado e interativo como recurso mediacional no processo de construção do conhecimento na sequência das aulas de ciências sobre o tema água. Para examinar a efetividade das produções de desenhos das crianças como um modo de construção de sentidos, o foco das análises busca compreender quais relações podem ser estabelecidas entre os desenhos e os textos oral e escrito produzidos pelas crianças, em dois momentos da sequência de ensino sobre o tema água: na primeira aula através do levantamento das ideias preliminares das crianças e na quarta aula após a utilização de um infográfico animado sobre o ciclo da água na natureza. A coleta dos dados da pesquisa aconteceu em uma turma do 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública do município de Contagem, região metropolitana de Belo Horizonte/Minas Gerais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de ciênciaspt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectInterações discursivaspt_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectImagenspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCiencia Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEstudos em grupopt_BR
dc.titleInterações discursivas e o uso de imagens em uma sequência multimodal de ensino sobre a água nos anos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_andreza_fortini.pdf4.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.