Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-966GBQ
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria da Conceicao F Reis Fonseca | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Alexandrina Monteiro | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Maria Laura Magalhaes Gomes | pt_BR |
dc.creator | Cibelle Lana Forneas Lima | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T12:36:50Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T12:36:50Z | - |
dc.date.issued | 2012-08-20 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-966GBQ | - |
dc.description.abstract | In this study, we analyze the numeracy practices of students of Youth and Adult Education, forged by the relationship of students with educational materials used during their math classes of the second stage of basic education. In the episodes we've selected, we highlight practices constituted in the appropriation of discourses about mathematics teaching, instructional materials and the learning of mathematics, dialoguing with studies that assist us in the reflection and discussion of those topics. Our analysis points to the complexity of emotions, knowledge, judgments, and predictions of events involved in the classroom and focuses on the manifestations of adult education students and their teachers as discursive practices, in whichstudents and educators are constituted as learning subjects in relation to school practices and how those practices are sensed, triggered orsuppressed, and narrated by these subjects. | pt_BR |
dc.description.resumo | Neste trabalho, analisamos práticas de numeramento de alunos e alunas da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA), forjadas na relação desses estudantes com materiais didáticos utilizados durante as aulas de matemática de que participaram, quando cursavam a segunda etapa do Ensino Fundamental. Nos episódios que selecionamos, destacamos práticas que se constituem na apropriação de discursos sobre o ensino de matemática, sobre o material didático utilizado e sobre a aprendizagem de matemática, dialogando com estudos que nos auxiliam na reflexão e na discussão dessas temáticas. Nossa análise aponta para a complexidade das emoções, dos conhecimentos, dos julgamentos, dos prognósticos envolvidos nos acontecimentos da sala de aula e focaliza as manifestações de alunas e alunos da EJA e de seus professores como práticas discursivas, em que educandos e educadores se constituem como sujeitos de aprendizagem na relação com as práticas escolares e com o modo como vão sendo sentidas, desencadeadas ou reprimidas, e narradas por esses sujeitos. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Matemática escolar | pt_BR |
dc.subject | Práticas de numeramento | pt_BR |
dc.subject | Educação de pessoas jovens e adultas | pt_BR |
dc.subject | Materiais didáticos | pt_BR |
dc.subject.other | Matematica Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Educação de adultos | pt_BR |
dc.subject.other | Material didático | pt_BR |
dc.title | Estudantes da EJA e materiais didáticos no ensino da matemática | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cibelle_disserta__o.pdf | 9.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.