Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KRFXV
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Formação para a vida: filosofia e educação a partir da terceira consideração extemporânea de Nietzsche |
Authors: | Rivaldo Mangueira Maciel Junior |
First Advisor: | Rogerio Antonio Lopes |
First Referee: | Miguel Angel de Barrenechea |
Second Referee: | Olimpio Jose Pimenta Neto |
Abstract: | O presente trabalho investiga o tema da educação, associando-o à ideia de formação nas obras do jovem Nietzsche, em especial na terceira Consideração Extemporânea, intitulada Schopenhauer como educador. Para tanto, adota-se como fio condutor o ideal nietzscheano de uma prática filosófica e um ensino voltados para a vida, assim como o papel de uma figura exemplar de homem e de educador, tal como Nietzsche enxergava à época em Schopenhauer. A partir da terceira Extemporânea, interessa mostrar como Nietzsche - dentro do âmbito que lhe foi tão peculiar de crítico da cultura moderna - entende e desenvolve o conceito de formação (Bildung) dos indivíduos, a forma como o filósofo relaciona-se com o ideal de excelência (perfeccionismo), reforçando, acima de tudo, a função estratégica da filosofia e da exemplaridade dos homens superiores em tudo o que se refere à educação intelectual e moral dos indivíduos. |
Abstract: | This paper investigates the issue of education, associating it with the idea of training the young Nietzsche's works, especially in Third Untimely Meditations entitled Schopenhauer as Educator. Therefore, it is adopted as a common thread the Nietzschean ideal of a philosophical practice and teaching geared for life, as well as the role of an exemplary figure of man and educator, as Nietzsche saw the time Schopenhauer. From the third Untimely Meditations, it is interested in showing how Nietzsche - within the context that it was so peculiar critic of modern culture - understands and develops the concept of formation (Bildung) of individuals, how the philosopher relates to the ideal of excellence (perfectionism), reinforcing, above all, the strategic role of philosophy and exemplary of the superior men in all that refers to the intellectual and moral education of individuals. |
Subject: | Educação Filosofia Nietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900 |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KRFXV |
Issue Date: | 21-Feb-2014 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_rivaldo_mangueira_maciel_j_nior.pdf | 2.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.