Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LUQGH
Type: Tese de Doutorado
Title: O Laboratório de Psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte: diálogos entre Psicologia e Educação (1929-1946)
Authors: Rodrigo Lopes Miranda
First Advisor: Sergio Dias Cirino
First Co-advisor: David B. Baker
First Referee: Bernardo Jefferson de Oliveira
Second Referee: Regina Helena de Freitas Campos
Third Referee: Francisco Teixeira Portugal
metadata.dc.contributor.referee4: Cathy Faye
Abstract: O objetivo deste trabalho é descrever e analisar o laboratório de psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte. A temporalidade estudada coincide com seu funcionamento - 1929 a 1946 e nossas fontes foram textuais e iconográficas. Nolaboratório, circularam diferentes sujeitos, tais como políticos mineiros, especialistas europeus e estudantes-professoras da Escola de Aperfeiçoamento. O laboratório estava equipado com cerca de 60 instrumentos diferentes, dentre aparatos de bronze e vidro, bem como, de testes psicológicos. Os resultados indicam que o laboratório foi uma ferramenta importante no ensino e na pesquisa em psicologia, permitindo a realização de estudos psicológicos que contribuíram para a formação prática das estudantes-professoras. Essa formação prática possibilitou a aprendizagem de conhecimentos psicológicos sobre a escola, a infância brasileira e a professora primária. Concluímos que o laboratório de psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte contribuiu para a organização e a circulação da psicologia, nas primeiras décadas do século XX, no Brasil.
Abstract: This dissertation aims to describe and analyze the laboratory of psychology at the Belo Horizonte Teachers College during the time it was in operation, 1929 to 1946, using both primary print and photographic documents. Analyses indicate that several people attended this lab, such as politicians, European psychologists and students. The laboratory held 60 different devices, including brass and glass pieces as well as psychological tests. Our results have pointed out that this lab was an important tool for teaching and researching in psychology, as it was prominent in the development of psychological studies that contributedto the training of public elementary school teachers. This practical training enabled the learning of psychological knowledge about the school, the Brazilian childhood and the elementary school teacher. We conclude that the laboratory of psychology at the Belo Horizonte Teachers College contributed to the organization and circulation of psychology in the first decades of the 20th century in Brazil.
Subject: Educação  Historia  Minas Gerais
Professores  Formação
Psicologia História
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LUQGH
Issue Date: 25-Mar-2014
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_rodrigomiranda.pdf35.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.