Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LUQGH
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | O Laboratório de Psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte: diálogos entre Psicologia e Educação (1929-1946) |
Authors: | Rodrigo Lopes Miranda |
First Advisor: | Sergio Dias Cirino |
First Co-advisor: | David B. Baker |
First Referee: | Bernardo Jefferson de Oliveira |
Second Referee: | Regina Helena de Freitas Campos |
Third Referee: | Francisco Teixeira Portugal |
metadata.dc.contributor.referee4: | Cathy Faye |
Abstract: | O objetivo deste trabalho é descrever e analisar o laboratório de psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte. A temporalidade estudada coincide com seu funcionamento - 1929 a 1946 e nossas fontes foram textuais e iconográficas. Nolaboratório, circularam diferentes sujeitos, tais como políticos mineiros, especialistas europeus e estudantes-professoras da Escola de Aperfeiçoamento. O laboratório estava equipado com cerca de 60 instrumentos diferentes, dentre aparatos de bronze e vidro, bem como, de testes psicológicos. Os resultados indicam que o laboratório foi uma ferramenta importante no ensino e na pesquisa em psicologia, permitindo a realização de estudos psicológicos que contribuíram para a formação prática das estudantes-professoras. Essa formação prática possibilitou a aprendizagem de conhecimentos psicológicos sobre a escola, a infância brasileira e a professora primária. Concluímos que o laboratório de psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte contribuiu para a organização e a circulação da psicologia, nas primeiras décadas do século XX, no Brasil. |
Abstract: | This dissertation aims to describe and analyze the laboratory of psychology at the Belo Horizonte Teachers College during the time it was in operation, 1929 to 1946, using both primary print and photographic documents. Analyses indicate that several people attended this lab, such as politicians, European psychologists and students. The laboratory held 60 different devices, including brass and glass pieces as well as psychological tests. Our results have pointed out that this lab was an important tool for teaching and researching in psychology, as it was prominent in the development of psychological studies that contributedto the training of public elementary school teachers. This practical training enabled the learning of psychological knowledge about the school, the Brazilian childhood and the elementary school teacher. We conclude that the laboratory of psychology at the Belo Horizonte Teachers College contributed to the organization and circulation of psychology in the first decades of the 20th century in Brazil. |
Subject: | Educação Historia Minas Gerais Professores Formação Psicologia História |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LUQGH |
Issue Date: | 25-Mar-2014 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_rodrigomiranda.pdf | 35.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.