Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4SJVX
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Lucia Gouvea Pimentel | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marcos Antonio Alexandre | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rafael Conde de Resende | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Christina Gontijo Fornaciari | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Glaucia Maria dos Santos Jorge | pt_BR |
dc.creator | Julio Cesar Viana Saraiva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T03:07:36Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T03:07:36Z | - |
dc.date.issued | 2018-08-27 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4SJVX | - |
dc.description.abstract | This thesis presents a reflection on the relation between the Theater and the New Technologies in the contemporaneity, raising didactic-pedagogical subsidies on its teaching. It is defended a proposal of teaching methodology, where elements are highlighted and problematized, considered relevant for a proficient teaching-learning process on the subject. Intending to establish the conceptual basis of discussion, contemporary theories are problematized and contextualized from their place of enunciation, and teaching practices are examined, focusing on courses from three universities: Università di Bologna (IT), Università IUAV di Venezia (IT) and Universidade Federal de Minas Gerais (BR). The construction and analysis of a methodological proposal were made in the Contemporary Scene and New Technologies course, held at the School of Fine Arts of UFMG. Also highlighted are didacticpedagogical elements defended as relevant and differential for the realization of a teachinglearning process on the theme Theater and New Technologies, in the contemporaneity. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese apresenta uma reflexão sobre a relação entre o Teatro e as Novas Tecnologias na contemporaneidade, levantando subsídios didático-pedagógicos sobre seu ensino. É defendida uma proposta de metodologia de ensino, onde são apontados e problematizados elementos considerados relevantes para um profícuo processo de ensino-aprendizagem sobre o tema. Com o intuito de estabelecer a base conceitual de discussão, teorias contemporâneas são problematizadas e contextualizadas a partir de seu local de enunciação, e práticas de ensino são examinadas, enfocando cursos de três universidades: Università di Bologna (IT), Università IUAV di Venezia (IT) e Universidade Federal de Minas Gerais (BR). A construção e a análise de uma proposta metodológica foram feitas no curso Cena Contemporânea e Novas Tecnologias, realizado na Escola de Belas Artes da UFMG. Também são destacados elementos didático-pedagógicos defendidos como relevantes e diferenciais para a realização de um processo de ensino-aprendizagem sobre o tema Teatro e as Novas Tecnologias, na contemporaneidade. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Novas Tecnologias | pt_BR |
dc.subject | Teatro | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Arte | pt_BR |
dc.subject | Metodologia | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Tecnologia educacional | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e tecnologia | pt_BR |
dc.title | Cena contemporânea e novas tecnologias: a construção de uma metodologia de ensino | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_doutorado___julio_cesar_viana_saraiva___2018.pdf | 2.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.