Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4SJVX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee2Rafael Conde de Resendept_BR
dc.contributor.referee3Christina Gontijo Fornaciaript_BR
dc.contributor.referee4Glaucia Maria dos Santos Jorgept_BR
dc.creatorJulio Cesar Viana Saraivapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T03:07:36Z-
dc.date.available2019-08-11T03:07:36Z-
dc.date.issued2018-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4SJVX-
dc.description.abstractThis thesis presents a reflection on the relation between the Theater and the New Technologies in the contemporaneity, raising didactic-pedagogical subsidies on its teaching. It is defended a proposal of teaching methodology, where elements are highlighted and problematized, considered relevant for a proficient teaching-learning process on the subject. Intending to establish the conceptual basis of discussion, contemporary theories are problematized and contextualized from their place of enunciation, and teaching practices are examined, focusing on courses from three universities: Università di Bologna (IT), Università IUAV di Venezia (IT) and Universidade Federal de Minas Gerais (BR). The construction and analysis of a methodological proposal were made in the Contemporary Scene and New Technologies course, held at the School of Fine Arts of UFMG. Also highlighted are didacticpedagogical elements defended as relevant and differential for the realization of a teachinglearning process on the theme Theater and New Technologies, in the contemporaneity.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese apresenta uma reflexão sobre a relação entre o Teatro e as Novas Tecnologias na contemporaneidade, levantando subsídios didático-pedagógicos sobre seu ensino. É defendida uma proposta de metodologia de ensino, onde são apontados e problematizados elementos considerados relevantes para um profícuo processo de ensino-aprendizagem sobre o tema. Com o intuito de estabelecer a base conceitual de discussão, teorias contemporâneas são problematizadas e contextualizadas a partir de seu local de enunciação, e práticas de ensino são examinadas, enfocando cursos de três universidades: Università di Bologna (IT), Università IUAV di Venezia (IT) e Universidade Federal de Minas Gerais (BR). A construção e a análise de uma proposta metodológica foram feitas no curso Cena Contemporânea e Novas Tecnologias, realizado na Escola de Belas Artes da UFMG. Também são destacados elementos didático-pedagógicos defendidos como relevantes e diferenciais para a realização de um processo de ensino-aprendizagem sobre o tema Teatro e as Novas Tecnologias, na contemporaneidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNovas Tecnologiaspt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectEnsino de Artept_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subject.otherTeatro Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherArte e tecnologiapt_BR
dc.titleCena contemporânea e novas tecnologias: a construção de uma metodologia de ensinopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_doutorado___julio_cesar_viana_saraiva___2018.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.