Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/DAJR-88QGML
Type: Tese de Doutorado
Title: Ensino de língua portuguesa: relações entre o saber científico e a práticasocial da linguagem
Authors: Margarete Von Muhlen Poll
First Advisor: Luiz Carlos de Assis Rocha
First Referee: Evandro Silva Martins
Second Referee: Monica Mano Trindade
Third Referee: Maria Beatriz Nascimento Decat
metadata.dc.contributor.referee4: Delaine Cafiero Bicalho
Abstract: O eixo desta tese é o ensino de norma padrão, que encontra lugar através do ensino das regras e da metalinguagem veiculadas pelos compêndios de gramática normativa. Esta tese procura investigar por que o ensino de gramática normativa continua pautando as aulas de Língua Portuguesa nas escolas mesmo após a Lingüística ter apontado as falhas desses compêndios. Trabalhamos com a hipótese de que são quatro os principais fatores que levam à continuidade desse ensino. Essa hipótese coloca as publicações na área dos estudos da Lingüística no centro da discussão. Assim, a tese trabalhará com publicações na área da Lingüística Teórica e da Lingüística Aplicada que discutem o conceito de norma padrão ou outras terminologiasempregadas em referência à norma lingüística de prestígio e seu ensino. O trabalho divideseem sete seções, que abordam, em linhas gerais, o surgimento do normativismo lingüístico e o questionamento do mesmo.
Abstract: The axis of the present dissertation is the teaching of standard norm through the rules and metalinguistic analysis conveyed by normative grammar books. This dissertation investigates why current teaching practice is still based on standardizing grammar books, even after theirflaws have been identified by Linguistics. Four factors are presented as the major causes for such continuity. The literature in the field of Linguistics is in the center of that discussion, which is informed by the Theoretical Linguistics and Applied Linguistics literature whichcomplicate the concept of standard norm or similar terms used to refer to educated language standards as well as its teaching. This study is divided into seven sections which outline the emergence of the concern for the standard norm and the more recent resistant to it.
Subject: Língua portuguesa Normalização
Língua portuguesa Idiotismos, correções, erros
Lingüística
Língua padrão
Língua portuguesa Estudo e ensino
Lingua portuguesa Gramática Estudo e ensino
Sociolingüística
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/DAJR-88QGML
Issue Date: 12-Dec-2008
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1017d.pdf776.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.