Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EABA-98VHFE
Type: Monografias de Especialização
Title: Sistemas de numeração: jogos e aplicações
Authors: Vera Lucia Fernandes de Souza
First Advisor: Alberto Berly Sarmiento Vera
First Referee: Carmen Rosa Giraldo Vergara
Second Referee: Jorge Sabatucci
Abstract: O presente trabalho apresenta uma relação entre os sistemas de numeração posicionais decimais e aqueles sistemas de bases não decimais. Essa relação se constitui a partir das referências sobre a escrita dos numerais e ao modo de realizar as operações básicas, apontando as comparações que permitem visualizar que os princípios de construção desses sistemas numéricos possuem semelhanças entre si. Para isto, primeiramente, fizemos um apanhado histórico a respeito da construção dos sistemas de numeração em várias civilizações para que pudéssemos entender a origem destes sistemas e perceber o porquê da prevalência do nosso sistema de numeração decimal. Fizemos um estudo comparativo entre os sistemas de numeração posicionais de bases quaisquer e o decimal. Com o objetivo de explorar este conhecimento em sala e para facilitar a compreensão dos sistemas numéricos pelos alunos, incluímos jogos, atividades e desafios que podem ser solucionadas aplicando conhecimentos sobre os sistemas de numeração e possibilitando aos discentes um aprendizado mais efetivo.
Abstract: This paper presents a relation between the decimal positional numbering systems and those not decimal bases systems. This relation is based on the references on the numerals writing and the way to perform basic operations, pointing out the comparisons that permit you see that the principles of construction of these numerical systems have similarities with each other. For this, firstly, we made a historical overview about the construction of the numbering systems in various civilizations for us to understand the origin of these systems and realize why the prevalence of our decimal system. We made a comparative study of the positional number systems of any bases and decimal. In order to explore this knowledge in the classroom and to facilitate understanding of the number system by students, we included games, activities and challenges that can be solved by applying knowledge of the numbering systems and enabling students to effective learning.
Subject: Matemática
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/EABA-98VHFE
Issue Date: 20-Jun-2013
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabalho_de_conclus_o_de_curso.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.