Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EABA-98VHFE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alberto Berly Sarmiento Verapt_BR
dc.contributor.referee1Carmen Rosa Giraldo Vergarapt_BR
dc.contributor.referee2Jorge Sabatuccipt_BR
dc.creatorVera Lucia Fernandes de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:09:04Z-
dc.date.available2019-08-14T20:09:04Z-
dc.date.issued2013-06-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EABA-98VHFE-
dc.description.abstractThis paper presents a relation between the decimal positional numbering systems and those not decimal bases systems. This relation is based on the references on the numerals writing and the way to perform basic operations, pointing out the comparisons that permit you see that the principles of construction of these numerical systems have similarities with each other. For this, firstly, we made a historical overview about the construction of the numbering systems in various civilizations for us to understand the origin of these systems and realize why the prevalence of our decimal system. We made a comparative study of the positional number systems of any bases and decimal. In order to explore this knowledge in the classroom and to facilitate understanding of the number system by students, we included games, activities and challenges that can be solved by applying knowledge of the numbering systems and enabling students to effective learning.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho apresenta uma relação entre os sistemas de numeração posicionais decimais e aqueles sistemas de bases não decimais. Essa relação se constitui a partir das referências sobre a escrita dos numerais e ao modo de realizar as operações básicas, apontando as comparações que permitem visualizar que os princípios de construção desses sistemas numéricos possuem semelhanças entre si. Para isto, primeiramente, fizemos um apanhado histórico a respeito da construção dos sistemas de numeração em várias civilizações para que pudéssemos entender a origem destes sistemas e perceber o porquê da prevalência do nosso sistema de numeração decimal. Fizemos um estudo comparativo entre os sistemas de numeração posicionais de bases quaisquer e o decimal. Com o objetivo de explorar este conhecimento em sala e para facilitar a compreensão dos sistemas numéricos pelos alunos, incluímos jogos, atividades e desafios que podem ser solucionadas aplicando conhecimentos sobre os sistemas de numeração e possibilitando aos discentes um aprendizado mais efetivo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemática Para Professorespt_BR
dc.subject.otherMatemáticapt_BR
dc.titleSistemas de numeração: jogos e aplicaçõespt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabalho_de_conclus_o_de_curso.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.