Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q5MZK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maurilio Andrade Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Davi de Oliveira Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Mariana de Lima e Munizpt_BR
dc.contributor.referee3Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee4Raimundo Oswald Cavalcante Barrosopt_BR
dc.creatorRaimundo Nonato Cordeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T16:12:08Z-
dc.date.available2019-08-09T16:12:08Z-
dc.date.issued2014-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q5MZK-
dc.description.abstractThis work intends to produce a reflection on the Congos de Milagres, a celebration from Ceará Cariri performed as a form of devotion to Our Lady of Rosary. The objective of this research is to analyze the performance of players to interpret music, motion and body interaction as a meaning of expressing their complete devotion. Ethnography was the model used for the research, being the fieldwork the predominant instrument for the data collection. The theoretical basis was the ethnoscenology, where concepts such as spectacularity and thinking body, methodological assumptions applicable to the study of the organization of action and space depending on the look of the other person mediated by a body that produces and interprets meanings were employed. Based on indications native, was shown how to the dance steps are developed, was presented a proposed structuring of performance, was indicated how bodily experiences are crucial to the acquisition of the ability to perform the dance and exhibited the devotional motivation that keeps alive the manifestation.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho busca produzir uma reflexão acerca dos Congos de Milagres, um folguedo do Cariri cearense realizado como forma de devoção à Nossa Senhora do Rosário. A pesquisa tem como principal objetivo analisar a performance dos brincantes para interpretar como música, movimento e corporeidade interagem dando forma à manifestação expressiva por meio da qual cumprem sua devoção. O método etnográfico foi o modelo de investigação adotado, sendo o trabalho de campo o instrumento predominante na coleta de dados. A fundamentação teórica foi buscada na etnocenologia, de onde foram empregados conceitos como espetacularidade e corpo pensante, pressupostos metodológicos, aplicáveis ao estudo da organização da ação e do espaço em função do olhar do outro, mediado por um corpo que produz e interpreta significados. Com base em indicações autóctones, é mostrado como se desenvolvem os passos da dança, proposta uma estruturação da performance, indicado como as experiências corporais são determinantes para a aquisição da habilidade de realizar a dança e evidenciada a motivação devocional que mantém viva a manifestação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectDança e músicapt_BR
dc.subjectCongos de Milagrespt_BR
dc.subjectEtnocenologiapt_BR
dc.subject.otherDanças folclóricas brasileiraspt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherCongadaspt_BR
dc.subject.otherExpressão corporalpt_BR
dc.subject.otherFolguedos folclóricos Cariri (CE)pt_BR
dc.titleCongos de milagres: música, movimento e corporeidade em devoção à Nossa Senhora do Rosáriopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
teses_qualifica__o_15mar2013_p_sdefesa.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.